PIESOČNÁ – Veľké záplavy, ktoré postihli viaceré krajiny v Európe, si vypýtali svoju daň. Väčšina domácností, ktorá sa ocitla pod vodou, bola našťastie poistená. V nezávideniahodnej situácii sa však ocitol manželský pár s dvoma deťmi z oblasti Jeseníku. Za jednu noc prišli v podstate o všetko.
Záplavy v okolí Jeseníku v severovýchodnej časti Českej republiky, patrili k najväčším a najkrutejším. Mnoho ľudí sa ocitlo bez strechy nad hlavou, no ich domácnosti boli prevažne poistené. To isté spravil aj mladý manželský pár z obce Piesočná, informujú Novinky. Neskrývali preto rozčarovanie, keď im poisťovňa oznámila, že im nemá ako pomôcť. Ich nehnuteľnosť, ktorú spláchla voda, bola ale poistená.
Všetko skončilo pod vodou
Tomáš a Aneta sú rodičmi dvoch detí. Rozhodli sa presťahovať z bytu v Piesočnej do rodinného domu v neďalekom Domašove, jednej z časti obce Bělá pod Pradědom. Bolo to pre nich doslova nostalgické, keďže obaja odtiaľ pochádzajú. Prišli však povodne a celý ich sen sa rozplynul.
"Ako zástavu na hypotekárny úver sme dali náš byt v Piesočnej. Prevod domu v Domašove trval niekoľko mesiacov, čakalo sa na schvaľovacie doložky a potom na zápis do katastra nehnuteľností. Hneď, keď som zistil, že bol vykonaný zápis v katastri, kontaktoval som poisťovňu a uzavrel poistnú zmluvu. Za štyri dni prišla povodeň a z domu zostali len trosky," povedal pre Novinky Tomáš Urban.
Akoby to nestačilo, počas povodní im vytopilo aj byt v Piesočnej. "Tam bol meter a pol vody. Prišli sme takmer o všetko. Byt je zatopený, dom je zrelý na demoláciu," dodal.
Karenčná lehota
Napriek tomu, že svoje nehnuteľnosti mali manželia poistené, zažili obrovský šok. V poistnej zmluve na dom je stanovená tzv. karenčná (ochranná) lehota na dobu desať dní. V tejto lehote nie je možné vymáhať náhradu za prípadnú škodu. "Keď som v poisťovni oznámil poistnú udalosť, bolo nám povedané, že jednoducho máme smolu a na poistné plnenie nemáme nárok," vysvetlil svoju nemilú skúsenosť otec rodiny.
O špekulácii pred možným podvodom sa v tomto prípade hovoriť nedalo. Pred záplavami totiž poisťovne zaplavovali podobné zmluvy. Rodina však už skôr vysvetlila, že skôr o poistenie požiadať nemohla, pretože čakala na zápis nehnuteľnosti do katastra obce.
Chyba na strane rodiny
To však vyvracia hovorca Generali Českej poisťovne Jan Marek. "Je to práve naopak – klientky či klienti by mali poistnú zmluvu dojednať už v momente, keď im vzniká poistný záujem. A to je spravidla už pri podpise kúpnej zmluvy alebo zmluvy o budúcej zmluve," povedal.
"V praxi sa možno stretnúť s tým, že pri kúpe nehnuteľnosti na hypotekárny úver banka prostriedky na účet predávajúceho neposkytne, pokiaľ nehnuteľnosť budúci vlastník nepoistí a poistenie nevinkuluje práve v prospech banky," uviedol Marek.
Rady odborníkov
Organizácia dTest sa prikláňa na stranu poisťovne. "Poistnú zmluvu je možné dojednať už po uzavretí zmluvy o kúpe bytu či domu. Poistený by potom náhradu za prípadnú škodu dostal aj vtedy, keď by vznikla ešte v čase, keď nebol zapísaný do chotára," informuje spoločnosť a dopĺňa, že karenčná doba je podľa nej v poriadku.
Náhrada za škody by tu však bola. "Odporúčam požiadať poisťovňu o revíziu likvidácie a neaplikovania ustanovení o karenčnej dobe s prihliadnutím na výnimočné okolnosti a preukázať, že v čase dojednania poistenia riziko zatopenia domu neexistovalo," povedal právnik Lukáš Fládr z advokátskej kancelárie BPV Braun Partners.
Stál tam sto rokov
Spomínaný dom je aktuálne v neobývateľnom stave, rovnako ako stovky ďalších domov v širokom okolí. "Nad prípadným rizikom povodne sme pred kúpou premýšľali, napriek tomu sme boli presvedčení, že povodeň dom nezasiahne. Stojí tam už sto rokov a nikdy v ňom voda nebola, dokonca aj pri posledných veľkých povodniach v roku 1997 sa voda dostala iba na záhradu," dodal majiteľ domu.
Čo bude so svojou partnerkou robiť, zatiaľ vôbec netuší. "O dom sme prišli a byt je zastavený v banke, takže je málo pravdepodobné, že by sme mohli získať nejaký ďalší úver. Naozaj netušíme, ako túto situáciu budeme riešiť," doplnila manželka Aneta.