Štvrtok28. marec 2024, meniny má Soňa, zajtra Miroslav

Vedci odhalili, aké množstvo vírusov sa skrýva v oceánoch: Toto obrovské číslo prekvapilo aj ich

Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

OHIO - V časopise Cell sa objavili výsledky výskumu, počas ktorého vedci sledovali výskyt morských vírusov vo svetových oceánoch. Identifikovali tak až 200 000 druhov. Ide o obrovské číslo, pretože predchádzajúce podobné štúdie zdokumentovali iba 15 000 druhov.

INFOGRAFIKA Podceňovaná hrozba ľudstva: Problém akútnejší, než odborníci predpokladali

Rôznorodosť vírusov namiešaná vo vodách svetových oceánov je naozaj pestrá. Kým iba donedávna ich bolo identifikovaných 15 000, výsledky štúdie publikovanej koncom minulého mesiaca v časopise Cell hovoria o čísle 200 000. K takémuto zisteniu sa dopracovali vedci vo výskume v rokoch 2009 až 2013 uskutočnenom na lodi Tara, ktorá brázdila oceány medzi obidvomi pólmi.

Vedci odhalili, aké množstvo

Z výsledkov vyplýva, že zistené druhy vírusov je možné rozdeliť zhruba do piatich regionálnych kategórií. Mnohé z nich boli objavené v oblasti Arktídy, čiže v lokalite, kde boli až doteraz veľmi málo zdokumentované.

„Je ich obrovské množstvo, a preto sú dôležité,“ uviedol mikrobiológ Matthew Sullivan zo State University v Ohiu pre časopis Cell. Výsledky výskumu tak poodhalia súvislosť medzi morským ekosystémom a samotnými vírusmi. Autori štúdie zároveň poznamenali, že tieto nebunkové organizmy, ktoré infikujú bunky živých organizmov, ovplyvňujú aj spôsob, akým oceán absorbuje oxid uhličitý zo vzduchu. Základ ich tela je totiž tak, ako aj v prípade iných organických látok, tvorený uhlíkom.

Vedci odhalili, aké množstvo

„Za posledných 20 rokov sme zistili, že polovica kyslíka, ktorý dýchame, pochádza z morských organizmov,“ dodal Sullivan. „Okrem toho oceány absorbujú polovicu oxidu uhličitého z atmosféry.“

Viac o téme: VýskumVírusOceán