Slovensko zlepšuje vzdelávanie v ranom detstve, platy učiteľov sú stále nízke | Topky.sk

°C

Piatok, 15. november 2019. Meniny má Leopold, zajtra Agnesa.

Slovensko zlepšuje vzdelávanie v ranom detstve, platy učiteľov sú stále nízke

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: gettyimages.com
26.09.2019 20:20

BRATISLAVA - Slovenskí učitelia potrebujú odbornú prípravu zameranú na výučbu žiakov so špeciálnymi potrebami a investície do vzdelávania a odbornej prípravy. Informuje o tom tohtoročné vydanie Monitoru vzdelávania a odbornej prípravy 2019, ktorý zverejnila Európska komisia. Podľa hlavných zistení sa Slovensko zlepšuje v starostlivosti a vzdelávaní v ranom detstve, čo je obzvlášť pozitívne pre deti zo znevýhodnených rodín a prijíma strategickejší prístup k celoživotnému vzdelávaniu, zvyšovaniu zručností a rekvalifikácii.


Naopak na Slovensku sa „zvýšila miera predčasného ukončenia školskej dochádzky od roku 2010 na 8,6 a na východnom Slovensku dosahuje až 14 percent a investície do vzdelávania a odbornej prípravy sú nedostatočné, čo sa odráža na platoch učiteľov, ktoré sú napriek nedávnemu zvyšovaniu stále nízke," hodnotí monitor, v ktorom sa uvádzajú a analyzujú zistenia z rozsiahleho prieskumu medzi učiteľmi, ktorý uskutočnila OECD. Informoval o tom Radim Dvořák zo Zastúpenia Európskej komisie v SR.

Slovenskí učitelia uvádzajú, že potrebujú odbornú prípravu zameranú na výučbu žiakov so špeciálnymi potrebami, digitálne zručnosti a výučbu v multikultúrnom alebo mnohojazyčnom prostredí. Monitor ďalej informuje o podiely ľudí vo veku 30 - 34 rokov s dosiahnutým terciárnym vzdelaním (37,7 %), podiely 15-ročných mladých ľudí s nedostatočnými výsledkami v čítaní (32,1 %), v matematike (27,7 %) a v prírodných vedách (30,7 %) či miere zamestnanosti čerstvých absolventov vo veku 20 až 34 rokov (83,4 %).

Prieskum zdôrazňuje potrebu odbornej prípravy tak, aby mohli učitelia lepšie zvládať naliehavé úlohy súčasnosti, ako napríklad využívanie informačných a komunikačných technológií, výučba žiakov so špeciálnymi potrebami a výučba v multikultúrnych triedach. Monitor odporúča tieto otázky riešiť zabezpečením primeraného počtu učiteľov v systéme vo všetkých predmetoch a vo vidieckych aj v mestských oblastiach. Je potrebné pritiahnuť medzi učiteľov najvhodnejších kandidátov, zabezpečiť ich náležitú prípravu a motivovať ich k tomu, aby pri tomto povolaní zostali.


Nástroje k článku


ZDROJ: SITA

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články