Štvrtok28. marec 2024, meniny má Soňa, zajtra Miroslav

Niečo pre vedátorov: Roku 2011 kraľovala astronómia a archeológia

Tento mesiac objavili planétu veľmi podobnú Zemi

PRAHA - Aj tento rok sa vo svete vedy a techniky udiali veci, ktoré si ešte aspoň raz zasluhujú našu pozornosť. Patrí medzi ne významný archeologický nález či objav novej galaxie. Ponúkame vám prehľad tých najdôležitejších udalostí.

JANUÁR:

10. - Americká družica Kepler, pomocou ktorej americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) pátra po obývateľných planétach mimo našej slnečnej sústavy, po prvýkrát objavila exoplanétu zloženú z hornín. Planéta s názvom Kepler-10b je 1,4 krát väčšia ako Zem, napriek tomu išlo o najmenšiu doteraz objavenú planétu mimo našej slnečnej sústavy.

11. - Archeológovia objavili na juhu Arménska doteraz najstaršiu lisovňu vína na svete. Stopy po výrobe červeného vína v tamojšom jaskynnom komplexe pochádzajú z doby zhruba pred 6000 rokmi.

FEBRUÁR:

11. - Americkí vedci oznámili, že v etiópskom Hadare našli priehlavkové kostičky predka človeka druhu Australopithecus afarensis. Dokázali tak, že predkovia človeka chodili už pred viac ako 3,2 milióna rokov po dvoch nohách.

MAREC:

9. - Americký raketoplán Discovery sa vrátil zo svojej poslednej cesty do vesmíru. Raketoplán, ktorý po prvýkrát odštartoval 30. augusta 1984, absolvoval 39 ciest do vesmíru, pri ktorých strávil vo vesmíre 365 dní.

APRÍL:

12. - Astronómovia pomocou Hubblovho vesmírneho teleskopu objavili galaxiu, ktorá vznikla len asi 200 miliónov rokov po veľkom tresku. Je tak skoro o 300 miliónov rokov staršia než najstaršia doteraz známa galaxia.

MÁJ:

4. - Americký kozmický satelit Gravity Probe B (GP-B) potvrdil dva kľúčové predpoklady všeobecnej teórie relativity Alberta Einsteina.

JÚN:

1. - Americký raketoplán Endeavour sa vrátil zo svojej poslednej cesty do vesmíru. Na palube Endeavouru bola aj postava Krtka z legendárneho českého detského animovaného seriálu, ktorú so sebou vzal astronaut Andrew Feustel. Raketoplán, ktorý po prvýkrát odštartoval 7. mája 1992, celkovo absolvoval 25 ciest do vesmíru.

16. - Piate najdlhšie úplné zatmenie Mesiaca v tomto storočí mohol pozorovať takmer každý okrem obyvateľov Severnej Ameriky. Zatmenie trvalo 100 minút.

JÚL:

11. - Španielski lekári ako prví na svete uskutočnili transplantáciu oboch dolných končatín zároveň, čo je považované za mimoriadne náročnú operáciu.
    21. - Americký raketoplán Atlantis sa vrátil zo svojej poslednej cesty do vesmíru, čím sa ukončil americký program raketoplánov (začal štartom raketoplánu Columbia 12. apríla 1981). Raketoplán Atlantis prvýkrát odštartoval 3. októbra 1985.

21. - Neďaleko bavorského Bambergu objavili údajne najstaršie jaskynné kresby v strednej Európe. Pochádzajú z doby kamennej.

AUGUST:

5. - Americká družica Juno odštartovala svoju zhruba šesťročnú misiu, ktorej hlavnou náplňou je preskúmať zloženie a magnetické pole najväčšej a zrejme aj najstaršej planéty našej slnečnej sústavy - Jupitera.

SEPTEMBER:

22. - Vedci Európskej organizácie pre jadrový výskum (CERN), ktorá prevádzkuje unikátny veľký časticový urýchľovač (LHC) neďaleko Ženevy, zaregistrovali častice menšie ako atóm, ktoré sa pohybujú rýchlejšie ako svetlo. Pokus zopakovali 18. novembra. Vedecký tím okolo experimentu ICARUS v talianskom Gran Sasso ale vykonal o tri dni neskôr meranie energie neutrín, na základe ktorých údajne preukázal, že pri predchádzajúcich experimentoch sa vedci z CERNu mýlili.

24. - Americký výskumný satelit UARS ukončil svoju existenciu, keď sa zrútil na Zem.

OKTÓBER:

3. - 5. udeľovali sa Nobelove ceny.

5. - Americkí vedci prvýkrát použili klonovaciu techniku, aby získali embryonálne kmeňové bunky schopné ďalšieho rastu.

NOVEMBER:

4. - Šestica účastníkov experimentu Mars-500 po 520 dňoch opustila svoje dobrovoľné zajatie a vyšla na denné svetlo. Účastníci projektu, ktorého cieľom bolo simulovať výpravu na Mars, podľa expertov svoju úlohu zvládli úspešne.

16. - V Izraeli rozlúštili prvý arabský nápis, ktorý po sebe zanechali križiaci pri výprave pred 800 rokmi. Podarilo sa rozlúštiť slová: "Fridrich II., Kráľ Jeruzalema, 1229 od prevtelenia nášho Pána Ježiša Mesiáša". Text bol vytesaný do bloku mramoru v jednej budove pri Tel Avive.

DECEMBER:

5. - Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) objavil prvú planétu v "obývateľnej zóne", na ktorej povrchu môže existovať voda v tekutom skupenstve. Planétu objavil vesmírny ďalekohľad Kepler spolu s 1000 novými planetárnymi kandidátmi. Volá sa Kepler-22b.