PRAHA - Pravopisné cvičenie z tretej triedy základnej školy v Prahe vyvolalo na sociálnych sieťach poriadny rozruch. Obsah úlohy, ktorá zahŕňa motív nešťastnej lásky a pokusu o samovraždu, pobúril mnohých rodičov aj odborníkov. Niektorí označujú text za nevhodný pre osemročné deti, iní situáciu vnímajú s nadhľadom.
Na sociálnej sieti X sa objavil príspevok sociológa Daniela Hůleho z neziskovej organizácie Člověk v tísni, ktorý poukázal na neobvyklý obsah pravopisného cvičenia z češtiny. „Prehltol prášky na spanie. A potom si pustil plyn,“ znie časť textu, s ktorým sa stretli žiaci tretej triedy základnej školy v Prahe 4. Hlavná postava príbehu, žiarlivý Peter, sleduje svoju manželku, ktorú nachytá pri bozku s iným mužom. Nasleduje úvaha o zapálení mlyna, list na rozlúčku a pokus o samovraždu, ktorý prekazí odstávka plynu. Záver príbehu ponúka nevšedné morálne ponaučenie: „Mal som šťastie. Škoda by bolo života kvôli nevernici.“
Obsah cvičenia sociológa pobúril a vo svojom príspevku uviedol: „Príde vám vhodné takto učiť osemročné deti?“ Jeho otázka odštartovala vášnivú diskusiu. Kritici, medzi nimi aj rodičia, považujú úlohu za absolútne nevhodnú. „Ako rodič by som sa šiel pýtať riaditeľa, do akej miery si je istý príčetnosťou svojho pedagogického tímu,“ napísal jeden z komentujúcich. Niektorí navrhujú kontaktovať školskú inšpekciu. Hoci motív nenaplnenej lásky nie je až taký kontroverzný, zmienka o samovražde je podľa viacerých komentujúcich už za čiarou.
Na druhej strane sa ozvali aj hlasy obhajujúce učiteľský prístup s nadhľadom. Niektorí používatelia považujú diskusiu za prehnanú a poukazujú na to, že text obsahuje odľahčený tón. „Aspoň, že ju nezabil a že v plynárni mali odstávku,“ zavtipkoval jeden z komentujúcich. Diskusia tak zostáva rozdelená medzi tých, ktorí vidia cvičenie ako neškodné, a tých, ktorí žiadajú dôkladnejšie zvažovanie vhodnosti výukového obsahu pre deti.