AHMADÁBÁD - Pri tragickom páde lietadla spoločnosti Air India zahynulo 260 ľudí. Nové dôkazy však naznačujú desivý scenár – vyšetrovateľov čoraz viac presviedča možnosť, že havária bola vyvolaná zámerne. Do prípadu vstupujú psychiatri, bezpečnostní experti aj bývalí kolegovia pilota.
Všetko sa zlomilo v jednej sekunde
Lietadlo letu AI171 havarovalo krátko po štarte. Podľa predbežnej správy zverejnenej BBC sa v tom okamihu – v priebehu jednej sekundy – obidva spínače palivovej sústavy motorov 1 a 2 prepli do polohy vypnuté. Zrazu zostal stroj bez ťahu. Piloti stratili kontrolu a stroj sa zrútil na obytnú budovu.
Výsledok: 260 mŕtvych, z toho 241 na palube a viac než tucet ľudí v budove, kde v tom čase študenti medicíny obedovali.
V kokpite zaznel znepokojivý dialóg
Záznam z hlasového záznamníka z kokpitu obsahuje vetu, ktorá teraz vyvoláva množstvo otázok:
„Prečo ste vypli motory?“ – pýta sa jeden z pilotov. „Neurobil som to,“ odpovedá druhý.
Práve tento výrok naznačuje, že niekto vedome alebo nevedome vypol prívod paliva do oboch motorov.
Vyšetrovatelia začínajú pripúšťať najhoršiu možnosť: úmysel. Mohol konať jeden z pilotov, alebo osoba na tzv. jumpseate – treťom sedadle v kokpite, ktoré môže obsadiť iný člen posádky alebo autorizovaná osoba.
Psychický stav pilota pod drobnohľadom
Podľa informácií Daily Mail mali obaja piloti platné lekárske potvrdenia, ktoré získali dva roky pred tragédiou. Napriek tomu sa teraz opätovne skúmajú ich zdravotné záznamy – a najmä psychická kondícia.
Kapitán Sumeet Sabharwal, skúsený pilot s viac než 8200 hodinami v kokpite, údajne trpel psychickými problémami a depresiou.
Podľa výpovedí kolegov mal niekoľkoročnú prestávku v lietaní, oficiálne kvôli zdravotným dôvodom. Po smrti matky si vzal smútočné voľno, a podľa jedného z kolegov zvažoval predčasný odchod do dôchodku, aby sa mohol starať o svojho 90-ročného otca.
Bezpečnostné prvky v kokpite zlyhali?
Ako je možné, že k prepnutiu palivových spínačov vôbec došlo? Ide o mimoriadne zaistený systém, ktorý sa nachádza priamo medzi sedadlami pilotov, za plynovými pákami.
Aby sa palivo vyplo, musí človek páku najprv pevne nadvihnúť a až potom prepnúť – podobne ako pri zaradení spiatočky v aute. Navyše sú spínače chránené kovovými krytmi proti nechcenému pohybu.
Kanadský expert pre BBC uviedol: „Nie je možné prepnúť oba spínače jedným pohybom ruky. Náhoda je preto takmer vylúčená.“ Ďalší odborník pre CNN dodáva: „Tieto spínače sa nepohnú samé. A žiadny človek ich neprepne omylom bez vedomej akcie.“
Žiadna porucha. Žiadna panika
Vyšetrovateľ z Ohijskej štátnej univerzity pripomína: „V prípadoch núdze piloti občas spravia chybu. Ale tu nie je žiadna zmienka o núdzovej situácii. Nikto sa nesťažuje, nikto nevolá o pomoc. A nikto nenaznačil, že išlo o omyl.“
Záznam z kokpitu neobsahuje žiaden dôkaz o technickej poruche ani panike, ktorá by naznačovala zlyhanie ľudského úsudku v kríze.
Podľa bývalého experta amerického úradu pre leteckú bezpečnosť zostáva veľa nevypovedaného: „Stále nevedia presne identifikovať hlasy v kokpite. To je teraz kľúčové.“
Zvyčajne sa v takýchto prípadoch oslovujú príbuzní a kolegovia pilotov, aby pomohli s identifikáciou hlasov, čo môže rozhodnúť o príčine tragédie.
Alkohol ani únava za tým neboli
Ako potvrdila BBC, obaja piloti aj zvyšok posádky prešli pred štartom alkoholovým testom. Všetci boli vyhodnotení ako schopní letu. Neexistuje ani náznak, že by boli nevyspatí alebo v zlom fyzickom stave.
Spoločnosť Air India v krátkom vyhlásení uviedla, že obdržala predbežnú správu a bude naďalej spolupracovať pri vyšetrovaní.