Niektoré školy opäť nedostali učebnice: Poslanec za SaS vie, v čom je problém, aj ako ho vyriešiť | Topky.sk

°C

Nedeľa, 17. november 2019. Meniny má Klaudia, zajtra Eugen.

Niektoré školy opäť nedostali učebnice: Poslanec za SaS vie, v čom je problém, aj ako ho vyriešiť

Branislav Gröhling
Branislav Gröhling
Zdroj: SITA
09.09.2016 16:30

BRATISLAVA - Na začiatku školského roka niektoré školy opäť nedostali všetky učebnice. Problémom je ich centrálne obstarávanie, ktoré každoročne nefunguje. Tvrdí to poslanec NR SR za SaS Branislav Gröhling. Poslanec pripomína, že distribúciu učebníc má na starosti Edičný portál, no je náročné zásobiť všetky školy z jedného zdroja, a to vždy vedie k problémom. Informovala o tom hovorkyňa politickej strany Sloboda a Solidarita Katarína Svrčeková.


"V zahraničí je bežné, že si školy vyberajú z viacerých ministerstvom schválených kníh, ktoré majú rôznych dodávateľov. Zaobstarávajú si učebnice sami, medzi vydavateľmi vzniká konkurencia a to vedie k snahe priniesť čo najkvalitnejšie učebnice. Ten slovenský systém môže viesť ku klientelizmu za zatvorenými dverami,“ upozorňuje Gröhling.

Poslanec hovorí, že by sme mali prenechať peniaze na nákup učebníc školám a tie nech rozhodnú, aké učebnice a od koho chcú. "Väčšie množstvo dodávateľov a autonómia škôl by pomohli vyhnúť sa súčasným problémom,“ tvrdí Gröhling. Chybou je podľa neho aj to, že ministerstvo školstva nemá žiadnu databázu ani údaje, kde je koľko kníh potrebných. Poslanec NR SR za SaS Martin Poliačik dodal, že výber učebníc, pomôcok, ako aj učebných metód je kľúčový pre to, aby školstvo konečne opustilo roky starý model fungovania a kráčalo s dobou. 

Minister školstva Peter Plavčan v pondelok 5. septembra vyhlásil, že je viacero dôvodov, prečo niektoré učebnice na školy včas neprišli. Medzi dôvodmi uviedol skladovanie, výber učebníc, prípravu učebníc ich autormi aj redistribúciu.

Predsedníčka Združenia základných škôl Slovenska Alena Petákov povedala, že základným školám chýbajú nové prvouky pre druhý ročník aj učebnice v ročníkoch, kde sa zvýšil počet žiakov a učebnice nedotlačili. Problematické sú podľa nej aj učebnice pre šiesty ročník, lebo v niektorých predmetoch sa v inovovanom štátnom vzdelávacom programe presunulo učivo a teda potrebujú dva ročníky jednu učebnicu, napríklad pre geografiu. Petáková zároveň dodala, že problém nie je až taký vypuklý.


Nástroje k článku



ZDROJ: SITA
FOTO: SITA

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články