Vývoz kontaminovanej zeminy na D4 a R7: Polícia začala konať, trestné stíhanie je na stole | Topky.sk

°C

Sobota, 14. december 2019. Meniny má Branislava, Bronislava, zajtra Ivica.

Vývoz kontaminovanej zeminy na D4 a R7: Polícia začala konať, trestné stíhanie je na stole

Výstavba obchvatu Bratislavy
Výstavba obchvatu Bratislavy
Zdroj: TASR - Marko Erd
11.07.2018 12:55

BRATISLAVA - Polícia začala v prípade údajného vývozu nebezpečnej kontaminovanej zeminy z areálu bývalej autobusovej stanice na bratislavských Mlynských nivách na stavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 trestné stíhanie vo veci neoprávneného nakladania s odpadmi. Potvrdila to hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave Veronika Slamková.


"Podľa doterajších informácií sa má miesto skutku nachádzať v katastrálnom území mestskej časti Bratislava – Podunajské Biskupice a obce Ivanka pri Dunaji. Vzhľadom na prebiehajúce vyšetrovacie úkony nie je v súčasnosti možné poskytnúť bližšie informácie," spresnila hovorkyňa. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal tieto zistenia považuje za závažné. "Ak sa to potvrdí, musí byť vyvodená zodpovednosť," povedal. Otázku chce otvoriť aj na poradách k D4 a R7.

Konzorcium, ktoré obchvat stavia, na otázky neodpovedalo. V minulosti však deklarovalo, že materiál používaný na stavbu disponuje platnými certifikátmi kvality a že prechádza prísnymi kritériami posúdenia vhodnosti jeho použitia na výstavbu, vrátane podmienky nulovej kontaminácie zeminy.

Na možný vývoz kontaminovanej pôdy z potvrdenej environmentálnej záťaže na bratislavských Nivách na stavbu bratislavského obchvatu upozornil v apríli podnet. Zaoberala sa ním aj Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP). Bratislavská miestna časť Nivy je poznačená znečistením z bývalých chemických fabrík či zbombardovanej rafinérie Apollo, kde v minulosti došlo k únikom škodlivín až do podzemnej vody.

Developer HB Reavis, ktorý na mieste zbúranej autobusovej stanice buduje nový terminál, tvrdí, že si uvedomuje, že stavia v zóne historicky vystavenej znečisteniu. "V tejto oblasti postupujeme mnohokrát aj nad rámec legislatívy. Spolupracujeme výhradne s certifikovanými dodávateľmi a môžeme garantovať, že pri realizácii projektov postupujeme v súlade s platnou legislatívou a industriálnu záťaž riešime maximálne zodpovedne," povedala hovorkyňa HB Reavis Martina Jamrichová. Do dekontaminácie podložia v území podľa nej doteraz investovali viac ako 16,5 milióna eur. HB Reavis tvrdí, že pri aktuálnom vyšetrovaní poskytli polícii maximálnu možnú súčinnosť a všetky potrebné informácie. 

Spoločnosť EBA, ktorá pre developera nebezpečný odpad spracúva, deklaruje, že celá sanácia environmentálnej záťaže prebieha v zmysle zákona a pod dozorom nezávislého odborného geologického dohľadu. "Všetky potrebné informácie k prípadu sme poskytli polícii. V rámci sanácie zemín boli a sú priebežne odoberané a analyzované vzorky zemín s cieľom rozlíšenia, či je priebežne odťažená zemina nebezpečným odpadom, alebo nie. V závislosti od výsledkov analýz sa následne so zeminami nakladá v súlade s platnou legislatívou," uviedla obchodná riaditeľka EBA Monika Fickuliaková.

Podľa HB Reavis znečistená výkopová zemina je odvezená do recyklačného zariadenia na úpravu. Zemina, ktorá nie je znečistená a bola klasifikovaná ako použiteľný materiál, sa využíva pri budovaní rýchlostných ciest. Polícia začala v júni aj trestné stíhanie vo veci zločinu neoprávneného nakladania s odpadmi v prípade možného znečistenia Jarovského ramena pri výstavbe D4 a R7. Konzorcium znečistenie odmieta.

Sólymos bude reagovať

Minister životného prostredia László Sólymos (Most-Híd) bude za uloženie maximálnej pokuty v prípade, ak sa potvrdia podozrenia z porušovania envirolegislatívy pri výstavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Šéf envirorezortu to vyhlásil v stredu po kontrolnom dni na stanovisku na bratislavskom Jarovskom ramene, ktorého sa zúčastnil aj minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). 

Dragun: D4 a R7 stavajú v rozpore s rozhodnutím o kompenzačných opatreniach

Bratislavský obchvat, diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 stavia konzorcium D4R7 Construction v rozpore s rozhodnutím o kompenzačných opatreniach. Tvrdí to občiansky aktivista Miroslav Dragun. V rozhodnutí je podľa jeho slov jasne napísané, že stavba obchvatu i výrub stromov sa môže začať až po uskutočnení kompenzačných opatrení, ktoré však podľa neho zrealizované neboli. "Podľa rozhodnutia, ktoré vydalo ministerstvo životného prostredia, škodu, ktorú spôsobili výrubom, bola viac ako 250.000 eur. V tejto sume mali v lokalite Rusoviec, Čunova alebo Podunajských Biskupíc pred zahájením výstavby vykonať kompenzačné opatrenia, ktoré mali slúžiť na ochranu prírody. Zásahy, ktoré sa pri výstavbe robia, sú totiž v oblasti Natura 2000," skonštatoval Dragun.

Reagoval aj na stredajší kontrolný deň ministra životného prostredia Lászlóa Sólymosa (Most-Híd) a ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) na stavenisku D4 na bratislavskom Jarovskom ramene. Sólymos tu vyhlásil, že bude za uloženie maximálnej pokuty v prípade, ak sa potvrdia podozrenia z porušovania envirolegislatívy pri výstavbe bratislavského obchvatu. Poukázal tak na podnety, ktoré upozorňujú na používanie nebezpečného stavebného materiálu a stavebného odpadu pri výstavbe D4 a R7 v lokalitách Podunajské Biskupice, Ivanka pri Dunaji a Jarovské rameno.

Dragun tvrdí, že ministri prišli stavbu skontrolovať po troch mesiacoch od prvého podnetu. "Veľmi ma prekvapilo vyjadrenie ministra životného prostredia. Slovenská inšpekcia životného prostredia totiž za tri mesiace nebola schopná poslať ani základnú informáciu, v akom štádiu vyšetrovania tohto prípadu je zo svojej pozície ako kontrolného orgánu," povedal aktivista. Ako podotkol, pri tejto stavbe zlyháva aj stavebný dozor, nakoľko podľa neho bolo niekoľkokrát dokázané, že sa tu vozí stavebný odpad.

Zástupca koncesionára, ktorý D4 a R7 stavia, Michal Lešňovský argumentuje, že materiály používané na výstavbu bratislavského obchvatu disponujú platnými certifikátmi kvality, zohľadňujúcimi všetky príslušné normy pre jeho použitie. Vhodnosť všetkých stavebných materiálov používaných na výstavbu je podľa neho pravidelne kontrolovaná nezávislými certifikovanými laboratóriami pre vylúčenie akéhokoľvek ohrozenia životného prostredia. 

Koncesionár tvrdí, že posúdenie jeho zámerov je vykonané príslušnými orgánmi zodpovedne, v súlade so všetkými normami a právnymi predpismi. Taktiež, že pri plánovaní výstavby je v úzkom kontakte so Štátnou ochranou prírody SR a snaží sa o otvorený dialóg so všetkými zúčastnenými stranami pri riešení čiastkových problémov. Obchvat Bratislavy je podľa koncesionára kľúčový infraštruktúrny projekt pre SR a jeho rýchle dobudovanie je najvyšším spoločným verejným záujmom.


Nástroje k článku


ZDROJ: TASR

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články