BRATISLAVA - Novela zákona o cestnej premávke je aktualizáciou legislatívy na súčasnú dobu. Uviedol to minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD). Legislatíva má podľa neho chrániť chodcov pred elektro kolobežkami či na priechode, sankcionovať cestných pirátov a prináša aj zmeny v autoškolách či technické zmeny.
„Nie je našim cieľom zbrzdiť premávku v rámci miest a obcí, ale chceme reagovať na štatistiky, ktoré sú, lebo sme mali viacero úmrtí aj na priechodoch a musíme chodcov chrániť, oni sú obeťami. Urobíme to tak, aby sme neohrozili bezpečnosť a plynulosť premávky,“ povedal Šutaj Eštok.
Tvrdí, že v niektorých prípadoch, napríklad pri prekročení rýchlosti v obci, bude pokuta vyššia. Pokuta je podľa ministra viac odstrašujúca ako zobratie vodičského preukazu. Diskusiou bolo aj posunutie tolerancie na alkohol a drogy za volantom. „Poznajúc slovenskú mentalitu, ak by ste nemali nulovú toleranciu, tak by to vytvorilo obrovské riziko,“ poznamenal Šutaj Eštok. Doplnil, že podľa štatistík sú drogy za volantom väčším problémom ako alkohol. „Možno aj v rámci medzirezortného pripomienkového konania prídu podnety na to, aby sme túto legislatívu skúsili sprísniť,“ povedal minister.
Debatuje sa podľa neho aj o rozšírení radarov na cestách prvej triedy, rýchlostných cestách a diaľniciach. Išlo by o úseky ciest, ktoré sú z hľadiska bezpečnosti rizikové. Šutaj Eštok priblížil, že na niektorých úsekoch ciest by sa mohla v testovacej prevádzke povoliť aj maximálna rýchlosť 150 kilometrov za hodinu. „Uvidíme, čo to spôsobí,“ dodal.
Návrh novely zákona o cestnej premávke je aktuálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Prísnejšie by sa mali napríklad posudzovať recidivisti, ktorí pravidlá cestnej premávky porušujú opakovane. Jazda kolobežkou, ktorá dokáže ísť rýchlejšie ako 25 kilometrov za hodinu, by nemala byť možná. Prekročenie povolenej rýchlosti v obci o 30 kilometrov za hodinu a mimo obce o 40 kilometrov za hodinu by po novom mohlo byť kvalifikované ako závažné porušenie pravidiel cestnej premávky.
Niektoré prekročenia rýchlosti by mohli byť závažným porušením predpisov
Prekročenie povolenej rýchlosti v obci o 30 kilometrov za hodinu a mimo obce o 40 kilometrov za hodinu by po novom mohlo byť kvalifikované ako závažné porušenie pravidiel cestnej premávky. Elektrické kolobežky, ktoré dokážu ísť rýchlejšie ako 25 kilometrov za hodinu by mohli byť zakázané. Vyplýva to z návrhu novely zákona o cestnej premávke, ktorú do pripomienkového konania predložilo Ministerstvo vnútra (MV) SR. Návrh novely zákona prináša aj ďalšie zmeny.
Obidve úpravy odôvodňuje rezort tým, že vysoká rýchlosť je častou príčinou dopravných nehôd a stúpa s ňou aj riziko smrteľnej dopravnej nehody. „Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) v roku 2018 zverejnila 10 faktov o globálnej bezpečnosti na cestách, kde sa vyjadrila, že chodec, ktorého zrazí vozidlo rýchlosťou 65 kilometrov za hodinu namiesto 50 kilometrov za hodinu, čelí viac ako štvornásobnému riziku smrti,“ uviedlo ministerstvo.
Prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti by sa mohlo trestať prísnejšie. Napríklad, kým doteraz vodič v obci pri maximálnej päťdesiatke dostal pokutu za rýchlosť 70 kilometrov za hodinu v blokovom konaní maximálne 50 eur, po novom by to mohlo byť 30 až 400 eur.
Jazda na kolobežke bez sedadla či na samovyvažovacom vozidle rýchlejšie ako 25 kilometrov za hodinu je podľa rezortu vnútra nebezpečnou nielen pre samotného vodiča, ale aj pre chodca v prípade kolízie. „Z uvedeného dôvodu je potrebné najmä pod hrozbou sankcie zabrániť jazde takýmto vozidlám, ktoré nie je možné vôbec prevádzkovať v cestnej premávke,“ uviedlo ministerstvo v materiáli. Porušenie tohto zákazu by mohlo byť závažným porušením pravidiel cestnej premávky.
Pri viacerých závažných porušeniach pravidiel by mohol vodič v rámci takzvaného princípu trikrát a dosť prísť aj o vodičský preukaz. V prípade schválenia by navrhované úpravy mohli nadobudnúť účinnosť 1. decembra 2025.