Utorok7. máj 2024, meniny má Monika, zajtra Ingrida

Nový objav, Zem zasiahli dva meteority súčasne: Dnes by sa to skončilo apokalypsou!

Ilustračné foto (Zdroj: thinkstock.com)

GOTHENBURG - Vedci zo švédskej univerzity odhalili, že pred asi 458 miliónmi rokov Zem zasiahol nie jeden poriadne veľký meteorit, ale rovno dva súčasne! Treba však zdôrazniť, že v tom čase zemský povrch vyzeral úplne inak, preto boli aj následky tejto ojedinelej udalosti odlišné. V súčasnosti by podobná udalosť mala fatálne dôsledky.

Erik Sturkell, profesor geofyziky z univerzity v Gӧteborgu, zistil, že v kraji Jӓmtland v strednom Švédsku dopadli dva meteority iba niekoľko kilometrov od seba. Táto oblasť ležala v tom čase asi 500 metrov pod hladinou mora. Jeden z kráterov, ktorý tam po dopade ostal, meria v priemere 7,5 kilometra, menší kráter má priemer 700 metrov, pričom leží asi 16 kilometrov od svojho väčšieho brata.

Nový objav, Zem zasiahli
 (Zdroj: dailygalaxy.com)

Na základe zhromaždených informácií z vrtov sa zistilo, že oba krátery boli vytvorené v rovnakom čase. Sedí vrstva sedimentov, teda sekvencií hornín, ktoré sa ukladali do vrstiev na seba. „Inými slovami, ide o simultánne dopady,“ vysvetľuje Sturkell. Meteority sem dopadli pravdepodobne po zrážke dvoch veľkých asteroidov v páse medzi Marsom a Jupiterom zhruba pred 470 miliónmi rokov.

Zrážka s takou ohromnou silou znamenala nielen vytvorenie kráterov, po priamom kontakte so zemským povrchom trvalo asi 100 sekúnd, kým dieru po meteorite opäť zaliala voda. „Voda sa potom hnala naspäť, čím sa fragmenty z meteoritov zmiešali s materiálom, ktorý bol vyvrhnutý počas explózie a s gigantickou vlnou, ktorá odtrhla časti morského dna,“ tvrdí profesor Sturkell, ako informuje portál livescience.com.

Viac o téme: MeteorityZrážka so Zemou