Sobota18. máj 2024, meniny má Viola, zajtra Gertrúda

Kritika zamestnanca: Viete ako na to?

S kritikou sa občas stretávame tak doma, ako aj v práci. Záleží však od toho, akým spôsobom je podaná, pretože môže posunúť k lepším výkonom, ale i demotivovať. Najhoršie je, keď odchádzate z kancelárie nadriadeného s tým, že ste ani zďaleka nepochopili, o čo šéfovi vlastne išlo. Okrem nadobudnutého pocitu, že si vašu prácu neváži, ste sa nedozvedeli, ako problém riešiť. Kritizovať je umenie, ktorému sa treba naučiť.

Veľmi záleží na atmosfére a vhodne zvolených slovách, pretože povedané to isté v zúrivosti a v pokoji má na kritizovaného rôzny účinok. A cieľom predsa nie je toho druhého ponížiť alebo zničiť, ale pomôcť mu napraviť chybu.

Medzi štyrmi očami
Pomerne časté sú situácie, keď si nadriadený nedáva servítku pred ústa a pekne z plných pľúc si povie svoje. Avšak touto kritikou pred ostatnými nezhadzuje iba pracovníka, ktorý pochybil, ale aj sám seba. Najlepšie je odísť spoločne do kancelárie, kde nebude žiadny iný svedok a problém si pekne vydiskutovať.

Pred kritikou pochváľte
Je len samozrejmé, že nikto nie je rád kritizovaný, takže sa pred samotnou komunikáciou je dobré premyslieť si, ako na pracovníka ísť, aby spolupráca s ním bola v budúcnosti ústretová. Odporúča sa najprv dobre sa oboznámiť s problematikou, pretože kritizovať sa dá len vtedy, ak máme všetky informácie. Rozhovor sa začína pochvalou a vyzdvihnutím schopností zamestnanca, až potom by sa malo prejsť k tomu, čo sa mu vyčíta, zároveň však treba navrhnúť spôsob, ako to spraviť inak. Stretnutie by opäť malo skončiť vyzdvihnutím schopností podriadeného.

Krikom nič nevyriešite
Spraviť cirkus môže byť v niektorých situáciách pre iných zábavné, avšak neefektívne. Krikom sa nič nevyrieši, iba sa situácia viac skomplikuje a kritizovaný sa zbytočne dostane do väčšieho stresu. Nepohoda na pracovisku tak so sebou prináša ďalšie robenie chýb.

Dajte kritizovanému priestor
Nestačia len dohady, treba to mať i podložené. Ak je potvrdené, kto je za problém zodpovedný, treba dotyčnému dať priestor na vysvetlenie. Nadriadený tak môže spraviť ešte predtým, ako zamestnancovi povie výčitky, alebo mu dovolí vyjadriť svoje stanovisko a zdôvodnenie až po jeho kritike. Jadrom diskusie má byť skutočné vyriešenie problému a nie útoky na charakter človeka, alebo vybíjanie si zlosti len preto, že povaha kritizovaného nie je podľa predstáv šéfa.

Povedzte to hneď
Samozrejme, niektoré veci je lepšie predýchať a riešiť to až s chladnou hlavou. Avšak diskusiu nie je dobré odkladať na vzdialený termín, alebo len tak mávnuť rukou, že sa o tom porozprávate niekedy inokedy. Za to obdobie môže prísť aj k iným situáciám a zamestnanec môže byť neskôr nemilo prekvapený, keď sa mu naraz bude vyčítať aj to, na čo on už dávno zabudol.

Vyhnúť sa chybám
- nekritizujte v neprítomnosti toho, ktorého sa to týka,
- držte sa určených pravidiel, nemožno ich každú chvíľu meniť podľa toho, ako sa to hodí,
- na každého treba mať rovnaký meter, ak kritizujeme jedného za tú istú chybu, treba ju vytknúť aj druhému pracovníkovi,
- kritizovaného nezosmiešňujeme ani neponižujeme,
- nespokojnosť treba formulovať jasne a dať návrh na riešenie,
- je nutné vyhnúť sa ironickým narážkam a poznámkam bez toho, aby dotyčný mohol povedať svoj pohľad na vec.

Ako to povedať inak
Nesprávne Správne
To, s čím si prišiel, je absolútne nepoužiteľné. Prepáč, ale tvoj nápad sa nedá uplatniť.
Už zase si to nepochopil, pri tebe nič prekvapujúce!Vysvetlím to znova, ako by sa to malo urobiť.
Tak to, čo si teraz povedal, nemá žiadny zmysel! Objasni mi to, prosím ťa, ešte raz.
Opäť si to pokašľal, vždy všetko pokazíš. Uznávam, že je to zložitá problematika, ale skús sa na ňu viac sústrediť.
Ak sa tu len poflakuješ, nečuduj sa, že nič nestíhaš. Viem, že máš veľa práce, ale termíny treba dodržiavať.
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu