NEW YORK – Zázračné injekcie na chudnutie majú ďalšiu odvrátenú stránku. Lekári upozorňujú na nezvyčajnú poruchu sluchu, ktorá sa objavuje u niektorých pacientov po výraznom úbytku hmotnosti. Ľudia zrazu počujú vlastné dýchanie, tlkot srdca či dokonca pohyby očí. Jedna zo žien opísala, že jej hlas znel ako hlas filmového Dartha Vadera. Odborníci vysvetľujú, čo sa v tele deje a prečo môže byť spúšťačom práve rýchle chudnutie.
Lieky ako Ozempic či Mounjaro pomohli miliónom ľudí schudnúť a zlepšiť kontrolu cukrovky. Popri ich rastúcej popularite však lekári zaznamenávajú aj menej známe zdravotné komplikácie.
Jednou z nich je takzvaná patulózna dysfunkcia Eustachovej trubice (pETD). Ide o zriedkavý stav, pri ktorom zostáva spojenie medzi stredným uchom a nosohltanom neprirodzene otvorené.
Výsledkom môže byť mimoriadne nepríjemný pocit, keď človek počuje zvuky vlastného tela oveľa hlasnejšie než zvyčajne.
Vlastný hlas jej znel ako Darth Vader
Svoje skúsenosti pre denník New York Post opísala 46-ročná Sarah Ago, ktorá užívala tirzepatid a schudla približne 27 kilogramov.
Nezvyčajné problémy so sluchom sa naplno prejavili v jeden z najťažších dní jej života. Počas pohrebu vlastnej mamy mala predniesť smútočný prejav, no namiesto sústredenia sa na rozlúčku bojovala s ohlušujúcou ozvenou svojho hlasu.
„Bolo to, akoby som bola v tuneli a počula iba svoj vlastný zosilnený hlas,“ opísala.
Svoj stav prirovnala k filmovej postave Darth Vadera zo Star Wars. Každé slovo aj nádych sa jej totiž nepríjemne ozývali v hlave. Problémy jej výrazne komplikovali každodenný život aj pracovné povinnosti. Spočiatku navyše nebolo jasné, čo ich spôsobuje.
Až neskôr lekári zistili, že trpí poruchou Eustachovej trubice, ktorá môže súvisieť s prudkým úbytkom hmotnosti.
Pacienti počujú aj prúdenie krvi
Eustachova trubica spája stredné ucho s nosohltanom. Za normálnych okolností zostáva zatvorená a otvára sa iba na krátky čas, napríklad pri prehĺtaní či zívaní, aby vyrovnala tlak.
Pri patulóznej dysfunkcii však zostáva otvorená aj vtedy, keď by nemala. Pacienti preto môžu počuť vlastný hlas, dýchanie, tlkot srdca či prúdenie krvi. Niektorí opisujú dokonca zvuky pohybujúcich sa očí alebo nepríjemné praskanie v oblasti krku.
Objaviť sa môže aj pískanie v ušiach, pocit zaľahnutia či tlmené vnímanie okolitých zvukov. „Ľudia počujú ozvenu vlastného hlasu alebo veľmi hlasno počujú svoje dýchanie, akoby im niekto dýchal priamo do ucha,“ vysvetlila otorinolaryngologička Jessica Leeová z Južnej Karolíny.
Podľa nej išlo kedysi o diagnózu, s ktorou sa vo svojej praxi stretávala mimoriadne zriedkavo. Teraz však pozoruje viac pacientov s podobnými ťažkosťami.
Prečo môže byť problémom rýchle chudnutie?
Odborníci predpokladajú, že príčinou nie je nevyhnutne samotné pôsobenie liekov, ale predovšetkým výrazný a rýchly úbytok hmotnosti.
V okolí Eustachovej trubice sa totiž nachádza tukové tkanivo, ktoré pomáha udržiavať ju uzatvorenú. Keď človek prudko schudne, môže sa zmenšiť aj táto tuková vrstva.
Trubica potom nemusí správne fungovať a môže zostávať otvorená. Súvislosť naznačujú aj vedecké pozorovania. V jednej zo štúdií odborníci opísali sedem pacientov, u ktorých sa porucha objavila po výraznom schudnutí počas užívania liekov zo skupiny GLP-1.
Zatiaľ však nie je známe, ako často sa komplikácia vyskytuje. Dostupné dôkazy sú obmedzené a neznamenajú, že rovnaké problémy hrozia každému, kto tieto lieky užíva.
Existuje spôsob, ako sa nepríjemných zvukov zbaviť?
Liečba závisí od závažnosti príznakov. V miernejších prípadoch môžu lekári odporučiť dostatočnú hydratáciu, vhodnú nosovú starostlivosť a vyhýbanie sa prípravkom, ktoré nadmerne vysušujú alebo uvoľňujú nosovú sliznicu.
Pri výraznejších ťažkostiach prichádzajú do úvahy špecializované zákroky, ktorých cieľom je zmierniť prenos vnútorných zvukov alebo upraviť funkciu Eustachovej trubice.
Sarah Ago dokonca dvaja lekári odporučili operáciu. Žena však váhala, pretože zákrok nemusel priniesť trvalé zlepšenie.
Odborníci preto upozorňujú, že ľudia, ktorí počas liečby na chudnutie zaznamenajú nezvyčajné zvuky v ušiach alebo náhle zmeny sluchu, by mali vyhľadať lekára.
Dôležité je, aby pacienti liečbu svojvoľne neprerušovali. O prípadných zmenách dávkovania alebo ďalšom postupe by mali rozhodovať spoločne s ošetrujúcim lekárom.