Pondelok11. november 2024, meniny má Martin, Maroš, zajtra Svätopluk, Jonáš

Ľuďom sa v divadle obracal žalúdok: Lesbická opera o mníške plná sexu a krvi! TOTO sa odohrávalo na javisku

(Zdroj: X/oper_stuttgart)

ŠTUTTGART - Kedysi zakázaná radikálna feministická opera Sancta Susanna vyvoláva obrovské kontroverzie. Napriek tomu, že počas predstavenia alebo po ňom potrebujú mnohí rozrušení návštevníci lekárske ošetrenie, jej popularita stúpa. Predstavenia, ktoré sú naplánované v Štuttgarte, sú vypredané a ďalšie sa budú konať tento mesiac v USA.

Opera s lesbickými sexuálnymi a krvavými scénami Sancta Susanna rozpráva príbeh o ceste mníšky za sebapoznaním a sexualitou, pričom obsahuje šokujúce prvky vrátane explicitných lesbických scén, skutočných krvavých zranení a nahoty. Jednoaktovka trvá takmer tri hodiny a nemá žiadne prestávky. Popri zobrazení násilia a nahoty je v nej veľa sexuálnych aktov, skutočnej a simulovanej krvi a bolestivých kaskadérskych kúskov. V niektorých scénach sa prezentujú nahí účinkujúci, iní sa zas šplhajú po stenách, pričom majú na sebe len postroje a meč v tvare kríža vrazený do krku. Hranice znesiteľnosti divákov sa posúvajú napríklad v momente, keď herečka stvárňujúca Ježiša plieska polonahú mníšku alebo keď účinkujúci napodobňujú ukrižovanie, pričom sú poliati falošnou krvou, píše denník Daily Mail. Pôvodná premiéra skladby Sancta Susanna, ktorú skomponoval Paul Hindemith, bola v roku 1921 zrušená pre pobúrenie z jej obsahu. Kritici ju v tom období považovali za príliš rúhavú a niektorí si to myslia aj dnes.

Po viac ako sto rokoch bolo toto predstavenie uvedené v nemeckom Štuttgarte. Pôsobivá inscenácia sa stretla s rozporuplnými reakciami divákov. Podľa denníka The Times potrebovalo počas prvých predstavení 18 vystresovaných návštevníkov lekársku pomoc a troch z nich ošetril lekár kvôli nadmernej nevoľnosti priamo na mieste. Realizačný tím však nie je znepokojený. Zástupca opery novinám povedal: „Odporúčame všetkým divákom, aby si ešte raz veľmi pozorne prečítali upozornenia, aby vedeli, čo môžu očakávať.“ Podľa Štuttgartskej štátnej opery je cieľom diela, ktoré pretvorila extrémna performerka Florentina Holzingerová, predstaviť radikálnu víziu svätej omše a posunúť hranice tradičnej opery. Vzhľadom na explicitný obsah musia byť diváci starší ako 18 rokov. V adaptácii Holzingerovej vystupuje čisto ženské obsadenie.

Stvárňuje mníšky, ktoré sa postupne zbavujú habitov, aby mohli nahé jazdiť na kolieskových korčuliach. Súčasťou predstavenia je aj zmes klasickej hudby so súčasnými žánrami a je opisované ako: „Bach sa stretáva s metalom, Weather Girls s Rachmaninovom - a nahé mníšky s kolieskovými korčuľami“. Ústrednou postavou príbehu je mladá mníška Susanna, ktorá objaví svoju sexualitu v škandalóznom vyvrcholení, keď stiahne Kristovi na kríži textíliu, ktorá mu prekrýva bedrovú časť a neskôr s ním má sex. Podľa správ médií je však jedným z najťažších okamihov scéna, keď účinkujúcemu odrežú kus jeho skutočného tela a usmažia ho na sporáku. Tvorcovia však tvrdia, že vedia, čo robia. „Skúmanie hraníc a ich prekračovanie bolo vždy ústrednou úlohou umenia,“ uviedol umelecký riaditeľ opery Viktor Schoner.

Kritici vyjadrili obavy nad nevyhnutnosťou jej explicitného obsahu, ale Holzingerová svoje dielo obhajovala a vysvetľovala, že skúmanie ženskej sexuality a telesnej autonómie sú dôležitými ústrednými témami. Sťažnosti jej nie sú cudzie. Veľká časť jej predchádzajúcich diel totiž tiež čelila odporu, najmä zo strany náboženských skupín. Je známa tým, že spochybňuje spoločenské normy, často spája prvky tanca, bojových umení a cirkusových vystúpení, aby skúmala témy ženského útlaku a kritizovala organizované náboženstvo.

Štuttgartská štátna opera obhajovala zaradenie nahoty argumentom, že performatívne umenie sa často odchyľuje od tradičného divadla a využíva telo viac než len na stvárnenie postavy. Nedávne predstavenie na festivale vo Viedni vyvolalo ostrú kritiku cirkevných predstaviteľov vrátane arcibiskupa Franza Lacknera, ktorý tvrdil, že uráža veriacich. Napriek šoku a kontroverzii organizátori trvajú na tom, že Sancta Susanna bude pokračovať v predstaveniach a tvrdia, že reakcie, ako sú mdloby, nie sú v divadelnom prostredí ničím nezvyčajným. Obhajcovia tohto diela naďalej trvajú na tom, že slúži ako performatívne, provokatívne skúmanie sexuality a viery a ešte s ňou neskončili. Predstavenie je do programu Štuttgartskej štátnej opery zaradené do 3. novembra a väčšina predstavení je vypredaná. V USA bude uvedená v Los Angeles 24. a 25. októbra v historickom kostole na Lincoln Avenue v Heritage Square Museum.

Viac o téme: KontroverziaNahotaOperaSancta Susanna
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu