Pondelok, 3. október 2022. Meniny má Stela, zajtra František.

FOTO Vedci analyzovali vzorky z planétky vo vesmíre: Bombastický objav!

Maketa sondy Hajabusa 2Galéria fotiek (1)
Maketa sondy Hajabusa 2
Zdroj: profimedia.sk

TOKIO - Japonskí vedci objavili vo vzorkách odobraných z planétky Ryugu viac ako dvadsať druhov aminokyselín. Informovala o tom agentúra Kjódó. Aminokyseliny, ktoré sú základnými stavebnými kameňmi života, boli podľa agentúry na niektorej z planétok zaznamenané vôbec po prvýkrát.

Vzorky dopravila na Zem sonda Hajabusa 2, ktorú k Ryugu vyslala japonská kozmická agentúra JAXA. Hajabusa 2 sa vydala na cestu k planétke, ktorá je vzdialená okolo 300 miliónov kilometrov od Zeme a ktorej vek sa odhaduje na 4,6 miliardy rokov, v decembri 2014. K cieľu dorazila v polovici roku 2018, po lete vesmírom trvajúcim tri a pol roka. Na jeseň toho istého roku sa potom začalo plnenie zámeru celého projektu - hľadať stopy pôvodu Slnečnej sústavy.

Na Zem sa sonda vrátila v roku 2020 s viac ako 5,4 gramov materiálu z podpovrchovej vrstvy planétky Ryugu. Išlo o vzorky, ktoré neboli vystavené slnečnému žiareniu ani kozmickým lúčom. Už počiatočné štúdium vzoriek naznačilo prítomnosť vody a organických látok, napísala agentúra Kjódó. Podrobné skúmanie materiálu začali JAXA a ďalšie výskumné inštitúcie, vrátane tokijskej a hirošimskej univerzity, v roku 2021. Ako sa aminokyseliny dostali na Zem, nie je známe, podľa jednej z teórií sa tak mohlo stať pri dopade meteoritu alebo kométy.

Viac o téme:

Súvisiace články