Vedci skúmali najhlbšie miesto na zemi: Toto sme tam naozaj nečakali | Topky.sk

Štvrtok, 27. jún 2019. Meniny má Ladislav, Ladislava, zajtra Beáta.

Vedci skúmali najhlbšie miesto na zemi: Toto sme tam naozaj nečakali

Ilustračné foto
Zdroj: Youtube/Trend Central
15.04.2019 15:00

ČCHING-TAO - Výskum vedcov z čínskej Ocean University potvrdil prítomnosť zaujímavých mikroorganizmov na dne Mariánskej priekopy. Vo výsledkoch ich štúdie, ktoré boli publikované v časopise Microbiome, vedecký tím informoval, že na dne najhlbšieho miesta našej planéty prežívajú mikroorganizmy eliminujúce prítomnosť ropných látok.

Mariánska priekopa pritiahla pozornosť čínskych vedcov, ktorí skúmali vzorky získané z jej najhlbšieho bodu známeho ako Challengerská hlbočina. Organický materiál odobratý v špeciálnych bankách z hĺbky 9898 až 10 916 metrov pod hladinou mora potvrdil, že v najhlbšom mieste našej planéty pulzuje čulý život plný mikroorganizmov, akými sú oleibacter, thalassolituus a alcanivorax. Ide o baktérie druhu oceanospirillales, ktoré prežívajú v oceánoch po celom svete. Genetická analýza preukázala, že ide o organizmy využívajúce pre svoj metabolizmus ropné látky. Ich zvýšený podiel bol zaznamenaný v oblasti Mexického zálivu po havárii ropnej plošiny Deepwater Horizon v roku 2010.

Vedci skúmali najhlbšie miesto
Zdroj: SITA

"Tieto baktérie by mohli zohrávať dôležitú úlohu v eliminovaní ropných látok nachádzajúcich sa v oceáne. Vykazujú totiž vysokú aktivitu pri rozklade uhľovodíkov," uviedol autor štúdie Xiao-Hua Zhang.

Vedci skúmali najhlbšie miesto
Zdroj: Getty Images

Väčšina oceánskeho života sa v podstate opiera o fotosyntetické aktivity a aktivity využívajúce energiu zo slnečného žiarenia. Už v hĺbke 200 metrov pod hladinou je však prienik svetla iba nepatrný a v hĺbke, v akej prežívajú spomínané baktérie, je už úplná tma. Pre svoj život si musia preto nájsť iný zdroj energie a výživy. Vedcom však stále nie je jasné, prečo a ako v takej hĺbke vôbec prežívajú a ako veľké sú ich kolónie.

Galéria