Pondelok, 17. máj 2021. Meniny má Gizela, zajtra Viola.

Rozlúskli jednu z najväčších záhad umenia: Identita ženy na kontroverznom obraze odhalená!

Gustave Courbet
Gustave Courbet
Zdroj: wikipedia/Ateliéry Nadar
28.09.2018 12:40

PARÍŽ - Francúzsky literárny historik tvrdí, že rozlúštil jednu z najväčších záhad dejín umenia. Identifikoval totiž podľa všetkého ženu, ktorá stála v 19. storočí modelom Gustavovi Courbetovi, keď maľoval svoj slávny a kontroverzný obraz L'Origine du monde (Pôvod sveta). Modelka sa volala Constance Quéniauxová a bývala tanečnicou v parížskej Opere. Podrobnosti Claude Schopp odhalí vo svojej novej knihe, ktorá vyjde na začiatku októbra, informovala agentúra AFP.


Profesor údajne odkryl tajomstvo slávneho obrazu: Autor stvárnil niečo úplne iné

Obraz z roku 1866, ktorý je teraz v zbierkach slávneho parížskeho múzea Orsay, je realistickým pohľadom na ženské genitálie, teda miesto, ktoré je podľa Courbeta pôvodom sveta. Z modelky je na obraze okrem ochlpeného lona vidieť časť nôh, brucho a časť hrudníka, ale nie hlava.

Obraz nie je vhodný pre osoby mladšie ako 18 rokov!

V minulosti sa už objavilo niekoľko mien žien, o ktorých sa historici domnievali, že stáli v 60. rokoch 20. storočia Courbetovi modelom. Bola medzi nimi napríklad maliarova milenka Joanna Hiffernanová, ktorá pochádzala z Írska, a podľa historikov tak mohla byť ženou s bielou pokožkou na obraze. Pochybnosti ale panovali okolo farby ochlpenia. Kým Hiffernanová bola ryšavka, žena na obraze má chlpy čierne.

Podľa novej knihy modelkou bola 34-ročná Constance Quéniauxová, ktorá sa do roku 1859 živila ako tanečnica, v roku 1866 ale bola milenkou známeho osmanského diplomata. Práve Halil Serif Pasa, známy tiež ako Chalíl-bej, si u Courbeta namaľovanie obrazu objednal.

Rozlúskli jednu z najväčších
Zdroj: wikipedia/Gustave Courbe

Podľa Claudea Schoppa, ktorý napísal knihu s názvom L'Origine du monde, vie du modèle (Pôvod sveta, život modelu), bolo odhalenie pravej identity Courbetovovej modelky dielom náhody.

Záhadu, nad ktorou si lámalo hlavu mnoho historikov umenia, rozlúštil nakoniec literárny historik Schopp, odborník na život a dielo otca a syna Dumasovcov. Stalo sa tak, keď študoval korešpondenciu autora Dámy s kaméliami Alexandra Dumasa mladšieho sa spisovateľkou George Sandovou.

V jednej z kópií Dumasových listov z roku 1871 Schopp narazil na kritiku maliara Courbeta a jeho detailného zobrazenia "interview slečny Queniaultovej z Opery". Pretože mu však táto veta nedávala zmysel, rozhodol sa nahliadnuť do originálu listu uloženého vo Francúzskej národnej knižnici (BNF). V ňom zistil, že Dumas mladší v skutočnosti nepoužil slovo "interview", ale "intérieur" a písal teda o "vnútrajšku slečny Queniaultovej z Opery". Ďalším bádaním potom dospel k tomu, že muselo ísť o bývalú tanečnicu Constance Quéniauxovú.

O svoj objav sa Schopp podelil so Sylviou Aubenasovou, správkyňou zbierok výtlačkov a fotografií v BNF. "Toto svedectvo doby, ktoré Claude objavil, nám podľa mňa dovoľuje povedať s 99-percentnou istotou, že Courbetovou modelkou bola Constance Quéniauxová," uviedla Aubenasová. V oddelení fotografie, ktoré vedie, sa zachovalo niekoľko fotografií čiernovlasej tanečnice Quéniauxovej a v archívoch sú aj divadelné kritiky, ktoré sa zmieňujú o jej "krásnom čiernom obočí". To podľa kurátorky podporuje hypotézu, podľa ktorej je žena s čiernym ochlpením na obraze známou parížskou tanečnicou.

Podľa Aubenasovej Courbetovi súčasníci pravú identitu jeho modelky poznali, bolo to podľa nej "verejné tajomstvo", ktoré ale časom upadlo do zabudnutia.


Galéria

Gustave Courbet

Nástroje k článku


AUTOR: © Zoznam/sz ZDROJ: ČTK

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články