Sobota27. apríl 2024, meniny má Jaroslav, zajtra Jarmila

Astronomická senzácia: Objav vo vesmíre šokoval vedcov, prepíše naše doterajšie poznatky?

Čierna diera v galaxii NGC 1600
Čierna diera v galaxii NGC 1600 (Zdroj: space.com)

WASHINGTON - Americkí astronómovia našli na odľahlom mieste vesmíru jeden z najväčších kozmických objektov. O náleze informoval vo svojom ostatnom vydaní časopis Nature. Gigantická čierna diera má objem 17 miliárd Sĺnk a je len o málo menšia, než zatiaľ najväčšia zistená čierna diera s objemom 21 miliárd Sĺnk.

Vedci objavili najvhodnejšie miesto: Na Mesiaci by sme mohli bývať už o desať rokov!

Objav vyvolal podľa serveru Space.com prekvapenie a možno povedie k prehodnoteniu doterajších predstáv o výskyte čiernych dier, superhmotných objektov, ktorých mohutné gravitačné pole pohlcuje všetko vo svojom okolí vrátane svetla.

Obra, ktorý bol vyobrazený s pomocou počítačovej vizualizácie, objavili v galaxii zvanej NGC 1600, ktorá leží asi 200 miliónov svetelných rokov od Zeme. Ide vraj o nezaujímavú galaxiu priemernej veľkosti, ktorá leží v miestach považovaných za "kozmický zapadákov".

Astronomická senzácia: Objav vo
 (Zdroj: space.com)

Mamutie čierne diery doteraz vedci nachádzali v zhluku oveľa väčších galaxií, nový objav preto vyvolal senzáciu. Astronómka Chung-Pei Ma z Kalifornskej univerzity v Berkeley prirovnala novo nájdený objekt k "mrakodrapu na dedine". Údiv expertov vyvolalo aj zistenie, že stred čiernej diery je prázdny.

Podľa vedcov môže nový objav prehodnotiť doterajšie predstavy o obrovských čiernych dierach, ktorých výskyt je možno častejší, ako sa doteraz predpokladalo.

Viac o téme: Čierna diera