Piatok19. apríl 2024, meniny má Jela, zajtra Marcel

Budú sa čoskoro rodiť deti aj bez mužov? Vedci oplodnili vajíčka umelými spermiami a vyšlo to!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: thinkstock.com)

NEW YORK/PEKING - Čínskym vedcom sa podaril úspešný experiment, ktorý podľa odborníkov môže v budúcnosti prispieť k riešeniu mužskej neplodnosti. Umelo vytvorili spermie myších samcov, z ktorých sa potom narodili zdraví jedinci. Niektorí experti však podľa agentúry AP upozorňujú, že od myší k ľuďom môže byť vzhľadom na technické aj etické otázky ešte dlhá cesta.

Vedci varujú pred ďalšou meteorologickou katastrofou: S letom a jeseňou sa rozlúčte

Svoj postup vedci zdokumentovali v americkom odbornom časopise Cell Stem Cell. Tím z čínskej akadémie vied dokázal vytvoriť umelé spermie z kmeňových buniek odobratých z myšieho embrya, ktoré sa môžu vyvinúť v akýkoľvek typ bunky v tele. Kmeňové bunky následne v laboratóriu vystavili pôsobeniu chemických látok a potom ich zmiešali s bunkami zo semenníkov myších samcov. Takto vzniknuté spermie boli schopné oplodniť myšie vajíčko. Z 379 nimi oplodnených vajíčok sa neskôr narodilo deväť mláďat.

Podobným spôsobom sa už v minulosti spermie podarilo iným vedeckým tímom vytvoriť, museli však byť pridané do pohlavných orgánov myších samcov, aby sa dovyvinuli. Člen tímu Čchi Čou z pekinskej akadémie vied označil objav za významný úspech, avšak dodal, že pred jeho možnou aplikáciou na ľudí je ešte "dlhá cesta". Postup budú teraz vedci testovať na opiciach.

Niektorí americkí experti vidia v objave veľkú šancu pre neplodných mužov. Podľa vedcov z niekoľkých amerických univerzít oslovených AP by tento postup šlo aplikovať napríklad s využitím buniek z ľudskej kože, ktoré by mohli byť premenené na kmeňové bunky a potom absolvovať celú laboratórnu procedúru.

Vedcov však čakajú ešte niektoré veľké prekážky. Podľa genetičky Reijo Peraovej z univerzity v Montane bude napríklad ťažké nájsť alternatívu, aby nemuseli byť využívané bunky zo semenníkov novorodencov. Technika navyše bude v prípade využívania u ľudí musieť dosahovať efektívnejšieho pomeru živo narodených detí k oplodnenými vajíčkam.

Viac o téme: Spermia