Utorok30. apríl 2024, meniny má Anastázia, zajtra

K Marsu mieri obria kométa: Náraz by spôsobil katastrofu!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: universetoday.com)

SYDNEY - Vesmírom sa rúti nebezpečná kométa. Mieri k Marsu a ak by do neho narazila, mohlo by to spôsobiť jeho zánik. Vedci teleso objavili 3. januára, informovali však o ňom až tento týždeň.

Kométu, ktorá dostala označenie C/2013 A1 a meria 50 kilometrov, objavil milovník astronómie a lovec komét Robert McNaught v observatóriu v austrálskom Novom Južnom Walese. Do červenej planéty by mohla naraziť v októbri 2014.

Šanca zrážky je však podľa astronómov malá. Podľa súčasných výpočtov preletí C/2013 A1 okolo Marsu vo vzdialenosti približne 100 tisíc kilometrov. Ak by ale do neho predsa len narazila, sila kolízie by bola omnoho silnejšia, ako tá, ktorá na Zemi vyhubila dinosaury. Na Marse by vznikol kráter široký 500 kilometrov.

"Počas nasledujúcich mesiacov budeme kométu pozorovať, aby sme obmedzili nepresnosti v určení jej trajektórie. Dozvieme sa tak, či do Marsu narazí, alebo nie," povedal Alex Gibbs z projektu Catalina Sky Survey, ktorý pátra po kométach, asteroidoch a iných vesmírnych telesách prelietajvajúcich v blízkosti Zeme. Informácie priniesol magazín New Scientist.