Štvrtok2. máj 2024, meniny má Žigmund, zajtra Galina

Vedci na poslednú chvíľu objavili ďalší asteroid letiaci k Zemi: Prifrčí už v sobotu!

Asteroid 2013 ET
Asteroid 2013 ET (Zdroj: space.com)

BRATISLAVA - Astronómovia z NASA objavili nový asteroid veľkosti futbalového ihriska, ktorý v blízkosti Zeme preletí už tento víkend. Stane sa tak len niekoľko dní po tom, čo našu planétu vo vzdialenosti 370 tisíc kilometrov minulo ďalšie vesmírne teleso.

Asteroid široký sto metrov, ktorý dostal označenie 2013 ET, sa k Zemi priblíži na vzdialenosť 960 tisíc kilometrov. To je zhruba 2,5-krát väčšia vzdialenosť, ako je medzi Modrou planétou a mesiacom. Prelet sa tak nebude dať pozorovať voľným okom, informoval portál nbcnews.com.

Podľa astronómov nehrozí, že by sa asteroid zrazil so Zemou. Čo ich ale znepokojuje, je fakt, že ho objavili tak neskoro. Vedci odhadujú, že doteraz preletelo okolo Zeme približne milión asteroidov, z ktorých sa podarilo objaviť len 9700. Niektoré vesmírne telesá zasiahnu Zem bez akéhokoľvek varovania, tak, ako sa to stalo pred niekoľkými týždňami v Rusku.

Keďže sa v posledných týždňoch objavilo viacero správ o preletoch či dopadoch asteroidov a meteoritov na Zem, zaujímalo nás, či je takáto frekvencia bežná. Ján Svoreň z Astronomického ústavu Slovenskej akadémie vied, tvrdí, že áno. "Asteroidy veľkosti cca 40-45 metrov sa dostanú do vzdialenosti 40 000 km od Zeme raz za 40 rokov. Menších telies je viac, ale nevidíme ich do takej veľkej vzdialenosti od Zeme, ako tie väčšie. Napríklad teleso veľké 10 -15 metrov sa dostane do vzdialenosti menšej ako 12 000 km od Zeme raz za šesť rokov, ale napríklad v priestore do vzdialenosti 40 000 km sa vyskytne už raz za pol roka," vysvetlil. Svoreň zároveň dodal, že je prirodzené, že ľudia po páde meteoritu v Čeľabinsku budú chvíľu na tieto javy citlivejší.