Pondelok6. máj 2024, meniny má Hermína, zajtra Monika

Vedcom sa darí liečiť leukémiu geneticky upravenými bunkami!

Ilustračné foto

NEW YORK - Americkí vedci zaznamenali prvý jasný úspech pri liečbe leukémie geneticky upravenými bunkami pacientov.

Novú metódu vyskúšali len na troch osobách, úspechy sú však ohromujúce. Dvaja sú "čistí" rok po liečbe a u tretieho liečba tiež zaberá a choroba sa nešíri. Vedci teraz pripravujú odskúšať metódu na iných druhoch rakoviny.

"Fungovalo to skvele. Boli sme prekvapení, že to fungovalo až tak dobre," povedal vedúci tímu Carl June, expert na génovú terapiu z Pensylvánskej univerzity.

Vedci mimo tela pacientov trpiacich chronickou lymfatickou leukémiou (CLL) upravili ich biele krvinky tak, že po ich vrátení do krvného obehu útočili na molekulu, ktorá sa nachádza na povrchu leukemických buniek. Po zničení jednej rakovinovej bunky upravené biele krvinky vyhľadali a zneškodnili ďalšiu.

CLL postihuje krv a kostnú dreň a je najčastejšou formou leukémie. Výskumníci plánujú metódu vyskúšať ešte na štyroch pacientoch a potom prejsť do ďalšej fázy testovania.

V súčasnosti je pre pacientov s leukémiou jedinou nádejou transplantácia kostnej drene alebo kmeňových buniek. Tieto metódy však nie vždy zaberajú a sú spojené s vysokým rizikom úmrtia.

Vedci v magazínoch New England Journal of Medicine a Science Translational Medicine podrobnejšie opísali priebeh liečby 64-ročného pacienta.

Dva týždne po infúzii upravených buniek nedošlo k žiadnej zmene. Náhle ho však postihli zimnice, nevoľnosť a horúčky - príznaky hromadného umierania veľkého počtu rakovinových buniek. Rovnako prebiehala liečba aj ďalších dvoch. "Bolo to ako najhoršia chrípka v ich živote," uviedol June. "Ale potom to prešlo. Sú v poriadku."

Hlavnou komplikáciou je, že touto technikou sa ničia aj niektoré iné biele krvinky, ktoré bojujú s infekciami, čo sa rieši samostatne.