Streda1. máj 2024, dnes je Sviatok práce,

VOĽBY 2020 Firmy do kampaní politických strán príliš neinvestujú: Celkovo prispeli sumou 109-tisíc eur

Hlasovacie lístky určené pre Slovákov žijúcich v zahraničí
Hlasovacie lístky určené pre Slovákov žijúcich v zahraničí (Zdroj: TASR - Lukáš Grinaj)

BRATISLAVA - Obchodné spoločnosti do kampaní politických strán príliš neinvestujú. Firmy zatiaľ financovali 0,8 percenta doterajších výdavkov politických strán a hnutí. Vyplýva to z analýzy mimovládnej organizácie Transparency International Slovensko (TIS). Najviac darov od obchodných spoločností obdržala strana Spolu-občianska demokracia. Firma Arts Fashion Europe jej prispela pôžičkou a darmi vo výške 55-tisíc eur. Odevnú firmu s obratom milión eur vlastní Richard Jánoš, člen predsedníctva a kandidát strany.

„Len 109-tisíc eur, alebo 0,8 percenta doterajších výdavkov v kampani, išlo z darov či pôžičiek firiem. Oficiálne je tak sponzorské zo strany firiem zanedbateľnou položkou. Celkovo do kampaní prispelo 27 firiem. Okrem siedmich však išlo všetko o dary s výškou do tisíc eur,“ uvádza mimovládka na sociálnej sieti. Strane Miroslava Beblavého prispela aj rok stará firma Cmar, ktorá prevádzkuje malé bistro v Bratislave. Konkrétne prispela sumou štyri tisíc eur.

Druhý najvyšší príspevok dostala strana bývalého sudcu Štefana Harabina Vlasť. „40-tisíc eur vložila do kampane česká spoločnosť DisMed, ktorá ich požičala strane Vlasť. Firma so základným kapitálom jednej českej koruny, zaoberajúca sa distribúciou liekov, svoj dar nevysvetlila a je preto otázne, či nie je skôr medzičlánkom medzi stranou Štefana Harabina a skutočným sponzorom. DisMed nemá webstránku a nezverejňuje o sebe ani žiadne finančné výkazy,“ dodala TIS.

Po 1 280 eur dali strane Sme rodina dve, rodinne spriaznené firmy - 3EC International a Mark J Tomin & Associates. Firemné dary boli zriedkavé už pri prezidentských voľbách, keď tak spravilo len deväť firiem v sume 18 700 eur. Najväčším darom vo výške 13,5-tisíc eur prispela Štefanovi Harabinovi firma Erste Consulting, hoci to tvorilo viac ako jej polovicu tržieb z roku 2018.

Podľa mimovládky podnikatelia vnímajú spájanie mena svojich firiem s politikou ako rizikové. Radšej ako cez firmy tak posielajú peniaze priamo. Bezkonkurenčne najväčším darcom-veriteľom je tak doteraz Pavel Trenka z HB Reavis, ktorý lídrovi strany Za ľudí Andrejovi Kiskovi požičal na kampaň 1,65 milióna eur, teda viac, ako môže stáť kampaň jednej strany celkovo.

Viac o téme: InvestíciaKampaňFirmyVoľbyParlamentné voľby 2020
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu