BRATISLAVA - Majitelia motorových vozidiel (hlavne tých starších) iste poznajú stresy z toho, keď sa blíži technická alebo emisná kontrola. Absolvovanie takzvanej "STK-čky" je pre niektorých nočnou morou, pretože nie všetci tušia, čo všetko je s ich vozidlom v neporiadku. No treba myslieť aj na drobnosti, ktoré môžu ovplyvniť aj menej technicky zdatní vodiči. Ide o banálne záležitosti, ktoré vás môžu úplne zbytočne pripraviť o úspešné absolvovanie kontroly.
archívne video
Na riziko napríklad nálepiek a ďalších prvkov na vozidle pred nástupom na kontrolu STK upozornil portál autoviny.sk. Práve to sú tie hrozby, ktoré vás môžu, no nemuseli pripraviť o úspech pri technickej či emisnej kontrole.
Mnohí si nálepkami chcú nielen spestriť svoje motorové vozidlo a ozvláštniť ho, ale niektorí tým vyjadrujú aj svoj politický, náboženský či iný spoločenský alebo aj politický názor. Nie však všetci tušia, že nálepky môžu spôsobiť prekážky pri absolvovaní úspešnej STK. Nálepky totiž môžu spôsobiť technické problémy. Znižujú viditeľnosť, čím sa znižuje aj bezpečnosť samotnej jazdy.
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%
Nálepky môžu narobiť poriadnu šarapatu
Najjasnejším príkladom sú nálepky na zadnom okne, ktoré môžu spôsobov nižšiu viditeľnosť pri cúvaní v čase, keď hľadíte do spätného zrkadla. Sú však aj jedinci, ktorí volia nálepky na prednom skle. Nálepky často totiž môžu zakryť aj dôležitý senzor na ovládanie stieračov či iné bezpečnostné systémy. Niektorí tiež netušia, že za niektoré nálepky vám dokonca hrozí pokuta. V niektorých krajinách je totiž vyslovene zakázané lepiť nálepky na čelné sklo a na predné okná, pretože môžu obmedziť viditeľnosť. S touto "výzdobou" teda riskujete, že si na vás posvietia policajti.
Je tu však aj iná, ako zákonná rovina. Niektoré nálepky majú devastačný a trvalý efekt na stav auta. Ak sa totiž vášho tátoša chystáte predať, môže výskyt týchto nálepiek znižovať až zatracovať celkovú hodnotu auta. Poškodenie laku totiž nie je nič zanedbateľné, čo by si záujemcovia o vaše auto mohli nevšimnúť.
Problémom tiež sú nálepky, ktoré si niektorí "dobrodruhovia" lepia aj na tabuľku s evidenčným číslom vozidla (EČV). To je veľký problém, pretože táto tabuľka EČV nie je majetkom majiteľa vozidla, ale štátu.
Fólie sú samostatná kapitola
Aj fólie sa svojím spôsobom môžu považovať za nálepky a na Slovensku je ich používanie dovolené, no len do určitej miery. Ich montáž musí byť vykonávaná autorizovanými pracovníkmi. Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky navyše neudeľuje výnimku pre tónovanie čelného alebo predných bočných skiel vozidiel. Fólie sa teda smú lepiť len na zadné bočné sklá a zadné okno.
Fólie sú podľa portálu autoviny.sk povolené na vozidlách kategórie M1 a N1 na zadné bočné sklá a na zadné sklo pod podmienkou, že vozidlo je vybavené pravým vonkajším spätným zrkadlom, na vozidlách kategórie M2 a M3 na zadné sklo, na bočné sklá určené na výhľad pre cestujúcich, okrem skiel dverí určených na výhľad z miesta vodiča, pričom tieto musia umožniť najmenej 50 percent priepustnosti svetla a viditeľnosť do vozidla.
Tiež sú povolené pre ostatné vozidlá (okrem vozidiel kategórie M1, M2, M3, N1) na zadné sklo, bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, určených na výhľad z miesta vodiča a pre bezpečnostné fólie na ochranu proti prerazeniu skla (len čírej farby), ktoré možno použiť na zasklených plochách vozidiel kategórie M1 a N, okrem čelného skla.
Zákazy pri fóliách
Vyslovený zákaz majú fólie na čelnom skle a na predných bočných sklách vozidla na strane vodiča a jeho spolujazdca. Nejde však o prípad zatemňovacieho pásu.
Tento pás musí byť navyše umiestnený mimo vzťažnej plochy čelného skla tak, aby sa zabezpečila ochrana proti oslneniu s plynulým prechodom zo 75 percent na najmenej 40 percent priepustnosti svetla vrátane skla a bez plynulého prechodu najmenej 50 percent priepustnosti svetla vrátane skla. Môže môže zasahovať najviac 100 milimetrov od vrchného okraja čelného skla po celej jeho šírke a nesmie pohlcovať farbu návestných svetiel a svetelných signálov.
Treba však myslieť na to, že len menší náznak nad tieto normy, či nálepka navyše vás môže stáť neprejedenie skúšky STK.