BRATISLAVA - Školské aktivity nad rámec učebných osnov musia rešpektovať princíp politickej, ideologickej a náboženskej neutrality, rovnako musí byť dodržané právo rodiča vyjadriť nesúhlas s účasťou svojho dieťaťa na týchto aktivitách. Na stredajšom tlačovom brífingu to zdôraznil minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker (Hlas-SD), ktorý zároveň odmietol šírenie informácií, naznačujúcich indoktrináciu určitých ideológií prostredníctvom takýchto aktivít.
„Opakovane evidujem pokusy zneužiť školy na šírenie strachu a manipulácie,“ uviedol v tejto súvislosti minister, ktorý priznal, že reaguje na utorkové (8. 7.) informácie, „že na školách prebieha progresívna LGBTI indoktrinácia“, rovnako i na informácie, ktoré sa týkajú preverovania podnetov na prednášky o hoaxoch a podvodoch, zastrešovaných občianskym združením, za ktorým je asistent poslanca za PS Jaroslav Spišiaka David Púchovský.
archívne video
„Žiadna indoktrinácia neprebieha,“ zdôraznil minister, pričom upozornil, že v prípade podozrenia existuje jasný zákonný postup na jeho preverenie. Rovnako odmietol, aby sa prednáška rozvíjajúca potrebné kritické myslenie automaticky spájala s presadzovaním politického či ideologického presvedčenia. „Ak však príde podnet a nie je jasné, či obsah prednášok je alebo nie je v súlade so školským vzdelávacím programom, je našou povinnosťou, aby sme požiadali príslušné regionálne úrady školskej správy, aby si toto školy vedeli vyjasniť,“ vysvetlil.
Samotné ministerstvo neschvaľuje a ani nemôže schvaľovať „každý workshop“
Zopakoval, že ministerstvo na svojom webe zverejnilo podrobný manuál, ako majú školy postupovať aj v prípade informovaného súhlasu rodiča so vzdelávacími aktivitami nad rámec učebných osnov, zdôraznil jasnú, zákonom stanovenú podmienku politickej, ideologickej a náboženskej neutrality. Zároveň sa stavia proti tomu, aby sa možnosť takýchto vzdelávacích aktivít prezentovala ako nástroj na šírenie ideológie. „Je to štandardný systém, ktorý zaviedli mnohé krajiny, mnohokrát ide o veľmi dôležité a pozitívne veci, či už kariérne workshopy, alebo diskusie s expertmi, ktoré deti obohacujú a pomáhajú im rozvíjať zručnosti, na ktoré v bežnom obsahu vzdelávania nie je vždy priestor,“ argumentoval minister.
Poukázal aj na to, že samotné ministerstvo neschvaľuje a ani nemôže schvaľovať „každý workshop“, pripomenul v tejto súvislosti zodpovednosť samotných škôl i ich zriaďovateľov. „Ministerstvo tvorí pravidlá a kontroluje dohľad týchto pravidiel v prípade podnetov, ktoré sú nám adresované, i keď primárne by takéto podnety mali smerovať k zriaďovateľom,“ dodal Drucker. Spresnil, že v prípade doterajších podnetov pre rezort išlo o prípady rádovo „v jednotkách“, ani v jednom sa nepreukázalo porušenie zákona.