Pondelok, 5. december 2022. Meniny má Oto, zajtra Mikuláš, Nikolas.

Deň D je tu! Sviatok konzumu a rekordných zliav: Veľkých prehľad najväčších slovenských eshopov

Nákupná horúčka počas Blacky Friday.Galéria fotiek (4)
Nákupná horúčka počas Blacky Friday.
Zdroj: SITA/AP

BRATISLAVA - Oslovili sme viaceré obľúbené eshopy s elektro a zmiešaným tovarom. Pýtali sme sa, aké zľavy pripravujú pre zákazníkov počas akciového dňa známeho ako Black Friday. Zisťovali sme tiež, ako reagujú na infláciu, energetickú krízu či podvodné praktiky vo svojom mene. Na naše otázky odpovedali spoločnosti Mall.sk, Alza.sk a Datart. 


archívne video

Známych eshopov sme sa pýtali, ktoré výrobky čaká počas dnešného Black Friday najväčšia zľava a čo majú pre zákazníkov pripravené počas nasledujúcich chladných mesiacov. Zaujímal nás tiež Cyber Monday, prvý pondelok po akcii - ten využívajú najmä tí, ktorí nestihli Black Friday. V zahraničí mnohé obchody zvyknú vtedy dávať dokonca väčšie zľavy ako počas Black Friday. S prichádzajúcimi vianočnými sviatkami narastá na internete množstvo podvodov, pýtali sme sa preto aj to, ako sa nestať obeťou. 

Nákupné správanie zákazníkov sa mení

Zháňanie darčekov na poslednú chvíľu je už pre väčšinu zákazníkov minulosťou. Dôvodom je najmä Black Friday, ktorý k nám prišiel z USA.  Ide o prvý piatok po Dni vďakyvzdania, kedy predajcovia ohlásia predvianočné zľavy. Tie však obvykle trvajú omnoho dlhšie než jeden deň. Alza napríklad s výpredajmi začala už 9.11.

Pavla Hobíková za Mall.sk spomína, že ľudia zvykli posledné roky zháňať darčeky koncom októbra. “Tento rok je ale iný a my vidíme určité zmeny v nákupnom správaní našich zákazníkov,” opisuje PR manažérka a hovorkyňa. “Ľudia vnímajú informácie okolo nich, kedy sa hovorí o zdražovaní a niektorí z nich sa preto z obavy z rastúcich cien rozhodli nečakať a s obstarávaním darčekov začali už pred Black Friday na začiatku septembra.” 

Obchody sa na Black Friday pripravujú už od jari. Všetky oslovené eshopy majú spoločné to, že Black Friday považujú za najväčší výpredaj v roku a tiež posledný výpredaj pred Vianocami. “Zaujímavé zľavy u nás môžete očakávať napríklad na slúchadlách, malých spotrebičoch, drogérii či kozmetike. Výhodné ceny ale budeme mať aj na telefónoch a ďalších kategóriách, uvádza Klára Blažková, marketingová riaditeľka Alza.sk. Oslovené spoločnosti všeobecne spomínajú zľavy takmer na všetky kategórie produktov. 

Deň D je tu!
Galéria fotiek (4)
Zdroj: Shutterstock

Marketingová riaditeľka Datart Sabina Boudová dáva do pozornosti okrem zľavneného sortimentu aj TOP produkty, obsahujúce obľúbené produkty v akcii s časovo obmedzenou zľavou. “V rámci riešenia otázky úspor sme zriadili na našom e-shope unikátny nástroj kalkulačky, ktorý vám v priebehu chvíľky vypočíta koľko vás stojí 10 rokov prevádzky vášho spotrebiča a koľko eur môžete výmenou za úspornejší spotrebič ušetriť,” spomína Boudová za Datart, ktorý má už akcie na veľké domáce spotrebiče a dopravu zadarmo dlhší čas.  

Tento rok nečakajte veľké zľavy

Akcie vo výškach 70 - 80 % ako v minulosti u serióznych predajcov už nečakajte. Nie je za tým nič špeciálne, ide o novú európsku smernicu, ktorá má predchádzať nekalým obchodným praktikám, ktoré Black Friday zvyknú sprevádzať. Európska smernica zaviedla nový spôsob počítania výšky zliav, ktorá sa určuje od najnižšej ceny, za ktorú bol výrobok ponúkaný v predchádzajúcich 30 dňoch.   

Slovenská obchodná inšpekcia varuje
Galéria fotiek (4)
Slovenská obchodná inšpekcia varuje pred klamlivými zľavami v obchodoch.
Zdroj: gettyimages.com

Pýtali sme sa. ako chcú obchody reagovať na obavy zákazníkov z energetickej krízy počas nasledujúcich mesiacov. “V ponuke zľavnených produktov zákazníci určite nájdu aj úsporné spotrebiče alebo tovar, ako sú inteligentné termostaty a termostatické hlavice, ohrievače alebo vykurovacie telesá a elektrické variče, ktoré sú v posledných mesiacoch u zákazníkov hojne dopytované práve kvôli úsporám na elektrine a plyne,” hovorí Blažková z Alza.sk. 

Zamerané na bezpečnosť

Všetky oslovené eshopy spomínajú obrovské investície, ktoré vynakladajú do bezpečnosti svojich zákazníkov. Odporúčajú zvoliť si chrániť prístupové údaje a mať silné prístupové heslá. Tiež sa odporúča neklikať na podozrivé súbory, linky, e-maily či správy. “Takmer každý rok čelíme počas vianočnej sezóny tzv. phishingovým útokom, ktoré zneužívajú dobré meno našej spoločnosti. Jedná sa napríklad o podvodné posty na sociálnych sieťach informujúce o „veľmi výhodných zľavách“ napríklad na žiadané najnovšie modely mobilných telefónov alebo SMS s informáciou o nevyzdvihnutej výhre od nášho e-shopu,” opisuje nekalé praktiky Blažková z Alza.sk. “Obsiahnutý link pritom vedie na podvodný web, ktorý sa snaží z ľudí vylákať údaje k ich platobnej karte pod zámienkou zaplatenia poštovného za doručenie sľubovanej výhry.” 

Všetky oslovené eshopy sa na spomínaný Cyber Monday neplánujú sústrediť, neosvedčil sa im totiž tak ako Black Friday. "Cyber ​​Monday sme v minulosti niekoľkokrát skúšali, ale v porovnaní s už spomínaným Black Friday sa stretol u zákazníkov s vlažnejšou odozvou. Sústredíme sa preto už niekoľko rokov práve na to, aby sme zákazníkom zostavili čo najatraktívnejšiu ponuku počas Black Friday, ktorý v našich končinách zarezonoval viac," uviedla Blažková z Alza.sk. 

Deň D je tu! Sviatok konzumu a rekordných zliav: Veľkých prehľad najväčších slovenských eshopov

Viac o téme: