Piatok10. máj 2024, meniny má Viktória, zajtra Blažena

Otravuje Vás pýtanie súhlasu od web stránok? Možno ani netušíte, čo všetko je za tým!

Ilustračné foto Zobraziť galériu (4)
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

BRATISLAVA - Internetoví užívatelia si musia zvykať, že na nich začali vyskakovať tzv. súhlasné lišty zo stránok, ktoré navštevujú. A keďže on-line svet je plný nástrah, niektorí z nich možno majú dojem, že daním súhlasu by o sebe prezradili viac, ako im je milé a dovolili by tak niekomu nechcene nahliadať do svojho súkromia. Je to však naozaj tak?

Webové stránky a reklamné systémy už roky zbierajú dáta o užívateľoch, aby zistili, ako sa správajú na web stránkach, aká reklama sa im páči ako na ňu reagujú. Následne tieto dáta využívajú pre zlepšovanie svojich stránok a cielenie reklamy tak, aby bola pre užívateľa čo najviac relevantná. Podľa Marcela Vašša zo spoločnosti Etarget však takýto zber dát môže zasahovať do súkromia užívateľov internetu, a preto Európska únia prijala legislatívu, známu ako GDPR, ktorá sa snaží túto oblasť upraviť tak, aby užívateľ mal možnosť sa rozhodnúť, či je ochotný takéto dáta poskytovať alebo nie. A tým sa dostávame práve k súhlasnej lište. 

Otravuje Vás pýtanie súhlasu
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: Topky)

Aké údaje o užívateľoch sa zbierajú?

Treba zdôrazniť, že samotná lista si žiadne dáta neukladá, okrem toho, komu a na aký účel poskytol súhlas, prípadne nesúhlas daný užívateľ. Reklamné spoločnosti či prevádzkovatelia webstránok netušia, kto sedí za počítačom, všetky nastavenia sa robia pre daný prehliadač. Dáta, ktoré sa spravidla zbierajú, je samotný fakt, ktorú stránku užívateľ navštívil, prípadne aké si zvolil nastavenia pri zobrazovaní stránky, ako napríklad použitý font textu, defaultné nastavenie pre zobrazovaný obsah a podobne. Druhou oblasťou je reklama, ktorá sa danému užívateľovi zobrazila a ako na ňu zareagoval. Taktiež niektoré systémy zbierajú informácie o tom, kde sa užívateľ nachádza, keď danú stránku navštevuje.

Notebook
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: Getty Images)

Súkromie máte vo vlastných rukách

Ľudia veľmi citlivo vnímajú zdieľanie každého údaju o svojom súkromí, a práve preto by mali brať vznik súhlasných líšt ako správny krok. To, že sa vstupom GDPR regulácie začali zobrazovať možno vyvoláva dojem, že až v tomto momente začali stránky zbierať o užívateľoch dáta, no opak je pravdou. Práve týmto dostali užívatelia nástroj, aby sa mohli rozhodnúť, či súhlasia, alebo nie. Pre väčšinu užívateľov je zber dát pozitívom, nakoľko dostávajú lepšiu službu. Lepšie fungujúce web stránky a lepšie cielenú, t.j. relevantnejšiu reklamu. Ak si však daný užívateľ svoje súkromie hodnotí viac, než tieto výhody, môže zbieraniu dát zamedziť.

Mylná predstava o zbere údajov

"Ľudia možno majú málo informácií o tom, aké dáta stránky o nich zbierajú, preto majú nesprávnu predstavu, že dáta obsahujú aj dáta o ich identite, ako je meno, adresa, alebo niečo podobné. Avšak bežná stránka prostredníctvom cookies takéto dáta nezbiera a ani zbierať nevie. Ide skôr o anonymné dáta o spôsobe používania internetu a reakcie na reklamu," odpovedal Marcel Vašš na otázku, prečo môžu mať návštevníci stránok dojem, že súhlasná lišta pre nich predstavuje niečo negatívne. Podrobnejšie údaje podľa neho poskytuje užívateľ v prípade registrácie do nejakej služby, avšak tieto dáta zadáva transparentne vyplnením profilu v danej službe.

Otravuje Vás pýtanie súhlasu
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: Getty Images)

Reklama nemusí byť len nutné zlo

Ak užívateľ súhlasí so zberom dát v podobe zapisovania cookies, čo je jediná funkcia súhlasnej lišty, tak umožní prevádzkovateľom stránok lepšie spoznať ich preferencie a zlepšovať ponúkaný obsah a funkcie stránky. V oblasti dodávanej reklamy umožnia reklamným systémom dodávať relevantnejšiu a zaujímavejšiu reklamu pre daného užívateľa. Aj vďaka reklame je možné, aby mnohé spravodajské portály stále poskytovali väčšinu informácií zdarma, napriek tomu že náklady spojené s tvorbou obsahu sú nemalé. Takto môžu užívatelia podporiť svoje stránky, ktoré radi navštevujú bez toho, aby museli reálne prispieť čo i len centom a zároveň mal majiteľ, resp. prevádzkovateľ informácie, akým smerom zamerať svoju snahu na zvýšenie kvality svojho produktu.

Jednotné fungovanie súhlasnej lišty zastrešuje nadnárodná organizácia IAB. Účelom iniciatívy IAB Slovakia je, aby webstrankám a reklamným systémom zjednodušila spôsob naplnenia podmienok, ktoré určuje GDPR a pre užívateľa poskytnutie súhlasu spravila čo najjednoduchším. K tejto osvete sa pridávajú aj Topky.

Viac o téme: GDPRSúhlasná lista
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu