Motoristi, toto vás nepoteší: Pumpy končia s populárnym palivom, staršie autá majú vážny problém! | Topky.sk

°C

Streda, 20. november 2019. Meniny má Félix, zajtra Elvíra.

Motoristi, toto vás nepoteší: Pumpy končia s populárnym palivom, staršie autá majú vážny problém!

Nový typ paliva nie je pre každého vhodnou alternatívou
Nový typ paliva nie je pre každého vhodnou alternatívou
Zdroj: gettyimages.com
09.11.2019 11:04

BRATISLAVA - Slovenskí motoristi by mali zbystriť pozornosť. Od nového roka totiž na čerpacích staniciach dôjde k zmene. Benzín E5 Natural 95 bude nahradený novým palivom E10. Skúsenosti hovoria, že toto palivo si nerozumie so staršími motormi. Sú tu však aj ďalšie riziká.


Na Slovensku sa bude od januára 2020 predávať benzín s oktánovým číslom 95 s vyšším podielom biozložky. Zatiaľ čo v súčasnosti môže obsahovať najpoužívanejší benzín s označením E5 od 5 % do 7,4 % objemových bioetanolovej zložky, od budúceho roka sa bude predávať benzín s označením E10, v ktorom je podiel ekvivalentu bioetanolovej zložky nad 7,4 %. Zmení sa preto aj medzinárodné označenie 95-oktánového paliva na výdajných stojanoch na čerpacích staniciach z E5 na E10. Informovala o tom Zuzana Oprchalová, výkonná riaditeľka Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO).

Motoristi, toto vás nepoteší:
Zdroj: gettyimages.com

O zavedení nového benzínu s vyšším podielom biozložky rozhodli podľa nej poslanci parlamentu v polovici októbra. Pokiaľ si predajcovia od januára nesplnia povinnosti, hrozia im zo zákona značné finančné sankcie. Nová legislatíva je v súlade so stratégiou EÚ o znižovaní uhlíkovej stopy v segmente dopravy, ku ktorej sa Slovensko hlási. Krajina musí splniť svoje záväzky v súlade s touto stratégiou, inak jej hrozia sankcie.

Staré autá majú problém

Problematiku rozoberal aj denník Pravda, podľa ktorého s príchodom "zelenšieho" paliva tiež prichádzajú komplikácie. Ide predovšetkým pre majiteľov niektorých starších vozov. Okrem toho, že sa z čerpacích staníc vytratí typ Natural 95 s označením E5 a nahradí ho nový typ E10, vzhľadom na vyššie náklady na výrobu biopaliva, dôjde zrejme aj k navýšeniu ceny.

Prichádza aj ďalší problém. Staršie vozidlá, ktoré majú emisnú normu nižšiu ako Euro 4 môžu mať problém s takýmto palivom. Ide predovšetkým o autá vyrobené pred rokom 2005. Zážihové motory môžu mať pri dlhodobom využívaní bioetanolu technické problémy. Vozidlo musí byť na takýto typ paliva technicky pripravené a ak nie je, po dlhodobom používaní hrozí poškodenie. 

Predbehneme Čechov

Benzín E10 s vyšším podielom biozložky je podľa jej informácií plne v súlade so špecifikáciami kvality normy pre motorové benzíny STN EN 228. Toto palivo sa už niekoľko rokov predáva na čerpacích staniciach v Nemecku, vo Francúzsku či vo Fínsku, od budúceho roka sa zavedie v Maďarsku a pripravuje sa aj v ďalších okolitých krajinách. Zaujímavosťou však je, že zavedením nového typu paliva už predbehneme aj susedné Česko. Počítať však musíme so spomínanými rizikami pre staršie autá.

"Je na každej spoločnosti, ako prehodnotí svoju cenovú politiku a vzhľadom na rôznorodosť subjektov sa k celkovej cenovej politike vyjadriť nemôžem," uviedla k cene paliva Oprchalová. SAPPO podporuje zavedenie nového produktu, keďže v strednodobom horizonte napomôže k splneniu emisných cieľov Slovenska. Nie je to však jediné opatrenie, ktoré bude musieť byť realizované, aby boli tieto opatrenia na ochranu životného prostredia splnené.

Kompatibilná by mala byť prevažná väčšina áut

Upozornila, že motorový benzín E10 je možné používať v automobiloch, ktoré sú konštrukčne kompatibilné a prispôsobené na používanie motorového benzínu s maximálnym objemom bioetanolu do 10 %. Informácie o druhu paliva, ktoré možno používať, by mali byť uvedené v návode na obsluhu každého vozidla. Ak návod na obsluhu neobsahuje túto informáciu, mal by ju poskytnúť predajca. Prevažná väčšina vozidiel s benzínovým motorom na Slovensku je podľa dostupných štatistík kompatibilná s novým palivom.

Čerpacia stanica.
Zdroj: Getty Images

Podľa predbežných informácií od väčšiny členských spoločností SAPPO je možno veľmi reálne predpokladať, že pre spotrebiteľov, ktorí chcú i naďalej používať palivo s nižším podielom biozložky, ostane k dispozícii i benzín s označením E5. Používanie paliva E10 v motocykloch, člnoch či záhradnej technike odporúčame overiť v návode na obsluhu či u predajcu alebo distribútora. Oktánové číslo benzínu E10 sa nelíši od benzínu E5 a ani medzi ostatnými charakteristikami nie je výrazný rozdiel. Používanie motorového benzínu E10 preto neznamená zásadné zmeny vo výkone vozidla.


Galéria

Nový typ paliva nie Čerpacia stanica.

Nástroje k článku


AUTOR: © Zoznam/msz ZDROJ: TASR

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články