Štvrtok28. marec 2024, meniny má Soňa, zajtra Miroslav

Nebezpečný azbest na D4 nie je jediným problémom: Statické skúšky odhalili závažné skutočnosti

Násyp s azbestom na rozostavanej časti D4 bude podľa NDS asi potrebné odstrániť a postaviť znovu Zobraziť galériu (4)
Násyp s azbestom na rozostavanej časti D4 bude podľa NDS asi potrebné odstrániť a postaviť znovu (Zdroj: TASR/Marko Erd)

BRATISLAVA - Násyp na časti rozostavanej diaľnice D4 pri bratislavských Jarovciach, obsahujúci sporný materiál s azbestom, bude podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. potrebné asi odstrániť a postaviť znovu. Hlavným dôvodom by mali byť nevyhovujúce statické skúšky únosnosti násypu.

Člen predstavenstva NDS Peter Gandl to považuje za väčší problém, ako použitý materiál s azbestom v násype. "Nevyhovujú statické skúšky tohto násypu. To je asi horší problém. NDS vykonávala niektoré kontrolné skúšky a odbery, ktoré viedli k tomu, aby sa analyzoval tento problém," povedal Gandl pred zástupcami stavebných spoločností.


V násype časti D4 pri Jarovciach nie je zdraviu a prírode škodlivý materiál, tvrdí zhotoviteľ


"Máme názor, že násyp asi bude potrebné rozobrať. Upozorňujem, že sa tam nachádza azbest. To znamená, že sa budú musieť v uzavretej atmosfére so špeciálnymi metódami odstrániť všetky materiály, ktoré do násypu nepatria, ako rôzne organické látky a násyp vybudovať nanovo," uviedol Gandl.

D4R7 Hlavný most cez
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: d4r7.com)

Dodávateľ a koncesionár projektu D4 a R7 podľa zástupcu NDS jednoznačne pochybili, keď pri stavbe časti D4 použili násypový materiál obsahujúci azbest. Tvrdí, že teraz by mai vyriešiť oba problémy v súvislosti s násypom. "Šetria to jednotlivé orgány, je to nakladanie s nebezpečnými látkami, ktorou je azbest. Zabudovaný neohrozuje spodné vody ani životné prostredie, ale nakladanie s azbestom je veľmi nebezpečné vzhľadom na jeho fyzikálne vlastnosti," upozornil Gandl.

Policajné vyšetrovanie

V prípade, ak by bolo potrebné násyp na D4 odstrániť a znovu vybudovať, malo by to pravdepodobne vplyv na predĺženie lehoty výstavby. Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Peter Ďurček pripustil, že na to môže mať vplyv vyriešenie situácie s násypom.

D4,R7 vizualizácia
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: obchvatbratislavy.sk)

"Prebieha policajné vyšetrovanie, veľa bude závisieť od toho ako to dopadne a čo z toho vyplynie pre zhotoviteľa, ktorý zatiaľ deklaruje, že všetko je v poriadku. Súčasne prebiehajú aj rokovania o variantných riešeniach pre prípad, že by to tak nebolo," povedal Ďurček. Ak by podľa neho prišlo k tomu najhoršiemu a násyp by bol vyhlásený za skládku odpadu, alebo niečo podobné, nevie si predstaviť scenár, ako na stavbe diaľnice s tunelom Višňové, ktorú museli pozastaviť pre neschopnosť zhotoviteľa pokračovať v stavebných prácach.

Termíny zatiaľ platia

Oznámené termíny dokončenia úsekov D4 a R7 podľa štátneho tajomníka zatiaľ platia. Podľa aktuálne platných lehôt v koncesnej zmluve na výstavbu a prevádzku úsekov D4 a rýchlostnej cesty R7 (spolu 59 kilometrov) by mali časti D4 od križovatky Ketelec (prepojenie D4/R7) po Raču a R7 od Ketelca po Holice (pri Dunajskej Strede) odovzdať do prevádzky v apríli 2020.

Zvyšné časti D4 Bratislava, Jarovce - Ketelec a R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec by mali byť hotové v októbri 2020. Zhotoviteľ výstavby zatiaľ potvrdil, že na jar budúceho roka dokončí v miernom predstihu len dva úseky R7 medzi Holicami a Ketelcom v dĺžke takmer 26 kilometrov. K očakávaným termínom dokončenia ostatných časti úsekov R7 a D4 sa nevyjadril, predpokladá sa však, že oproti harmonogramu môžu viac alebo menej meškať.

D4, R7 2016
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: ministerstvo dopravy)

Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., (zhotoviteľ stavby D4 a R7) nedávno informovala, že v násype časti D4 pri Jarovciach nie je materiál, ktorý by bol škodlivý pre životné prostredie alebo ľudské zdravie. Vyplýva to z analýzy medzinárodných nezávislých akreditovaných odborníkov a laboratórií z Rakúska a Nemecka aj zo zistení dvoch slovenských odborníkov na životné prostredie a verejné zdravie.

Vedci v tom majú jasno

Medzinárodní a miestni vedci podľa zhotoviteľa prišli k záveru, že z hľadiska ochrany ľudského zdravia a životného prostredia by bolo neodôvodnené odstraňovať násypový materiál. O výsledkoch dôkladného hĺbkového vedeckého skúmania násypového materiálu použitého na časti D4, kde sa pri testoch našiel aj azbest, spoločnosť informovala ministerstvo dopravy a výstavby.

To po nájdení nepovoleného materiálu v násypoch D4 trvalo na jeho odstránení. Správa slovenskej odborníčky v oblasti odpadového hospodárstva Blanky Kiripolskej podľa zhotoviteľa uvádza, že vzhľadom na zistené koncentrácie azbestu v danom materiáli je jeho vplyv na životné prostredie zanedbateľný.

Viac o téme: AzbestBratislavaD4
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu