Utorok19. marec 2024, meniny má Jozef, zajtra Víťazoslav

S našimi gulami pretiahneš všetko: Najotrasnejšie reklamy, z týchto FOTO srší trápno na sto honov

Ilustračné foto Zobraziť galériu (4)
Ilustračné foto (Zdroj: Thinkcstock.com)

BRATISLAVA - Odborná porota zložená z rodových a reklamných expertiek a expertov rozdala po tretí raz anticeny "Sexistický kix" za najsexistickejšie slovenské reklamy. Nominovaných bolo verejnosťou a porotou dokopy 112 reklám. V hlasovaní verejnosti dostala najvyšší počet hlasov reklama na ťažné zariadenia, porota sa zhodla na reklame na klenoty.

Rodová expertka, prekladateľka a literárna vedkyňa Jana Cviková priblížila, že reklama na šperky, ktorá zvíťazila, v sebe spája "tie najprimitívnejšie rodové stereotypy a využívanie vulgarizmov ako ozvláštňujúceho prvku s úplnou dehonestáciou vzťahu medzi ženami a mužmi". Zarazilo ju, že na bratislavskej Patrónke sa takýto bilbord "absurdne" ocitol nad pútačom materskej školy. „Prezentovať predajnosť a kúpiteľnosť vzťahu ako niečo samozrejmé a navyše vtipné považujem za priam spoločensky nebezpečné, ide o normalizáciu asymetrie vo vzťahu,“ mieni Cviková.

Tretí ročník anticeny Sexistický
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: FB/Sexistický kix)


O kampani na šperky sme vás informovali nedávno: Slovákov šokovala kontroverzná kampaň na šperky: Firma obhajuje vulgarizmus najhrubšieho zrna


Tento rok hlasovalo za anticenu Sexistický kix takmer 1400 ľudí, čo je oproti minulému ročníku až o 600 viac. Najvyšší počet hlasov od širokej verejnosti dostala reklama na ťažné zariadenia s počtom 653 hlasov. Výkonná riaditeľka Rady pre reklamu Eva Tiko Rajčáková vysvetlila, že reklama účelovo využíva časť ženského tela bez súvisu s produktom. „V spojení s headlinom je vizuál dvojzmyselný, vulgárny a voči ženám ponižujúci. Samotný koncept danej reklamy ohrozuje dobré meno reklamy ako takej a uvedené spojenie vizuálu a headlinu porušuje všeobecné normy mravnosti a slušnosti,“ dodala.

Tretí ročník anticeny Sexistický
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: FB/Sexistický kix)

Medzi kandidátmi na anticenu sa umiestnil aj inzerát na čistenie cesnaku v Raslaviciach od neznámej firmy. Ďaleko od získania Sexistického kixu nemala ani reklama pizzerie, ktorá "sexualizovane zobrazuje ženu bez súvislosti s produktom a stereotypne poukazuje na atribúty správnej ženy a jej miesto v kuchyni".

Tretí ročník anticeny Sexistický
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: FB/Sexistický kix)

O sexistických reklamách v tomto ročníku rozhodovali odborníčky a odborníci ako Jana Cviková, spoluzakladateľka feministickej organizácie Aspekt, rodová expertka Paula Jójárt, riaditeľka Aliancie žien – Cesta späť Katarína Farkašová, sociologička a členka arbitrážnej komisie Rady pre reklamu Oľga Gyárfášová, Kristína Pešáková z českej organizácie Nesehnutí, výkonná riaditeľka Rady pre reklamu Eva Tiko Rajčáková, riaditeľka odboru rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny SR Oľga Pietruchová, zakladateľ brandingovej a marketingovej spoločnosti Pavol Minár, prezident Klubu reklamných agentúr Róbert Slovák a spoluzakladateľ reklamnej agentúry Triad Martin Woska.

Iniciatíva Sexistický kix vznikla v rámci aktivít Aliancie žien – Cesta späť. Spolu s partnerskou organizáciou Aspekt pripravili pre zadávateľov reklamných kixov balíček publikácií venovaných rôznym témam z oblasti rodovej rovnosti.

Viac o téme: ReklamaSexistický kixAnticena
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu