Štvrtok2. máj 2024, meniny má Žigmund, zajtra Galina

Pohľad z druhej strany: Pohoršení vodiči MHD vysvetlili, prečo toľká arogancia!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA - Každá minca má dve strany. Po zverejnení šokujúceho prípadu z Bratislavy, kedy arogantný vodič MHD vyhodil z autobusu párik s kočíkom, sa nám ozýva čoraz viac čitateľov, ktorých skúsenosti nemožno označiť za najpozitívnejšie. Avšak v mori negativizmu a pohoršenia nebolo treba hľadať dlho a našli sa aj cestujúci, ktorí na systém našej MHD nedajú dopustiť. Prečo však negatívne reakcie mnohonásobne prevyšujú tie pozitívne? O nie ľahkom povolaní každodenného slúženia cestujúcim, nám porozprávali samotní vodiči.

Nedávno sme vás informovali o incidente z autobusu bratislavskej MHD, ktorej vodič pobúril svojím správaním nejedného cestujúceho. Šofér 21-tky vtedy vyhodil z autobusu cudzinecký pár s kočíkom, ktorý v nevedomosti nastúpil nesprávnymi dverami. Autobusár manželom podľa slov svedkov arogantne a drzo prikázal, aby si vystúpili a nastúpili dverami, ktoré sú na to určené. Keď ho však rodičia poslúchli a namierili si to k správnym dverám, bezočivý vodič im ich zavrel pred nosom a s autobusom odišiel.

Prípad drzého vodiča bratislavskej MHD spustil vlnu búrlivých reakcií, ktorých nám v redakcii neustále pribúda. Napriek tomu, že drvivá väčšina z nich je o sťažnostiach a pohoršení, nemožno zabudnúť ani na svetlé výnimky, ktoré si prácu našich vodičov vážia a neboja sa to povedať nahlas. Taktiež pribúdajúce pozitívne reakcie svedčia o tom, že nie každý vodič autobusu, trolejbusu, či električky vykonáva svoje povolanie "z donútenia" a nájde sa mnoho takých, ktorí každodenné slúženie cestujúcim vnímajú ako celoživotný údel.

Exvodič František: Čakať na cestujúcich nie je našou povinnosťou

Vodič musí mať 150 % prehľad o tom, kto mu nastúpil, 200 % prehľad o premávke, 250 % prehľad o všetkých výlukách, zmenách trás, obmedzeniach a ešte sa má na cestujúcich usmievať za to, že oni vidia autobus z križovatky, chcú ho stihnúť a šofér má na nich jednoducho čakať? Prepáčte, ale zamyslite sa nad tým poriadne. Byť vodič MHD je údel oveľa väčší ako ten, že na vás počká. To nie je nikoho povinnosť, ale devíza dobrého vodiča. Koľko z cestujúcich zavolalo na dispečing, aby pochválilo jazdu vodiča? A koľkí z nich volali kvôli tomu, že spoj meškal, alebo išiel neskôr? A potom sa čudujete, že vodiči sú, akí sú. Správanie vodiča (prípad z autobusu č. 21, pozn. red.) bolo správne, no neprístojné. Ak vám však niečo podobné spraví 10 ľudí, tak chápem aj to, že mu praskli nervy. Kým človeka nepoznáte, neviete nič o jeho práci a zodpovednosti a o tlaku, ktorý z tejto zodpovednosti plynie, tak sa nesťažujte.

Šofér Anton: Meškanie nám kráti prestávky, akí milí by ste boli vy?

Ako vodič MHD pracujem už 30 rokov. Za celý ten čas, som sa nikde nedočítal o útoku cestujúceho na vodiča. Mne sa to stalo viackrát, no nikto sa ma ani slovkom nezastal. Dôvod? Neznalosť a nedodržanie povinností a pokynov pre cestujúcich, vyplývajúcich z prepravného poriadku. Manažment si pre takéto prípady vymyslel príkaz pre vodiča - nevychádzať z kabíny. Ak to chce dodržať, je stíhaný za to, že nezasiahol. Ak by sa stal úraz vo vozidle preto, že kočík nebol na svojom mieste, dôsledky a náhradu škody znáša vodič. A že nepočkal, že prestúpia? Asi im to dlho trvalo. Vodič ak mešká, má kratšiu prestávku. Nedávno mi istá pani povedala, že aj tak si len tak stojím. Stál som na konečnej a mal som svoju, ako vždy, skrátenú prestávku. A už sme pri nevážení si práce druhého človeka. Práca vodiča nikdy nebola spravodlivo odmenená. Takže, Vážení cestujúci, veziete sa za vodičove peniaze, ktoré mesto dáva na dopravu, taká je pravda. Akí milí by ste boli vy za takýchto podmienok?

Čerstvý podnet spokojnej Andrey: Vážení, máte skvelých vodičov, vážte si ich!

O tom, že cestujúci by sa nemali báť v prípade nielen nespokojnosti upozorňovať na správanie vodičov, svedčí aj systém Dopravného podniku Bratislava (DPB), ktorí tak, ako bezodkladne trestá nezodpovedných vodičov, tých slušných naopak odmeňuje. "DPB má systém odmeňovania a sankcionovania a aj takto sa snaží motivovať vodičov k slušnému správaniu. Zaviedol ho generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi a prvé výsledky už môžeme vidieť aj v praxi," povedala nám Zuzana Vachová.

Jednými z tých, čo si odmenu naozaj zaslúžia, sú aj vodiči trolejbusov, ktorých sa rozhodla pochváliť spokojná pani Andrea: Chcela by som sa veľmi poďakovať všetkým vodičom trolejbusov č. 208, ktorí počkajú prichádzajúci trolejbus č. 201 na Prievozskej ulici (smerom do mesta), aby ľudia mohli prestúpiť. Ďakujem v mene všetkých cestujúcich, ktorí sa bežiac snažia čo najskôr dostať do trolejbusu. Ďakujeme vám za ústretovosť, ľudskosť. Ste zlatí a vážime si to. Vážený DPB, máte aj skvelých vodičov, ktorí vám robia dobré meno, vážte si ich.

Dobré skutky...

Medzi vodičmi MHD existuje aj mnoho hrdinov, na ktorých sa zabúda. Jeden vodič električky napríklad vďaka svojej obozretnosti zachránil život 5-ročného dieťaťa, ktoré takmer vbehlo pod električku, keďže ho matka neustrážila. Predišiel tak veľmi závažnej tragédii a tejto vypätej a stresovej situácii dokázal upokojiť matku aj vystrašené dieťa. Ďalší vodič pomohol nastúpiť mamičke s kočíkom, keďže z cestujúcich sa nenašiel nikto ochotný, kto by mladej žene pomohol. S vďakou na DPB napísal aj nevidiaci cestujúci, ktorému pomohol vodič autobusu č. 78. Nevidiaci pán so sebou nemal psa, preto mu vodič pomohol nastúpiť, usadil ho, spýtal sa na akej zastávke vystupuje a upozornil ho na cieľovú zastávku. Podobný prípad sa stal aj nedávno, keď partia mladých ľudí odmietla uvoľniť nevidiacemu cestujúcemu vyhradené miesto, preto ich vodič autobusu vyzval, aby vstali a pustili tam cestujúceho s vodiacim psom. V takýchto prípadoch mnohokrát samotní cestujúci nereagujú a neprejavia empatiu.

... zatieňujú tie zlé

Zo sťažností, ktoré ste nám poslali do redakcie, vyberáme ďalšie. Jednu z nich nám zaslal Rado, ktorému vodič zavrel dvere pred nosom: Dnes som išiel električkou č. 5 do Dúbravky a vodič čakal, kým dobehnem k dverám električky, ktoré sa práve zatvárali. Namiesto toho, aby ich otvoril a nechal ma nastúpiť, ich nechal zavreté a išiel ďalej, pretože si myslel, že prejde cez semafor. Po pár metroch ale zastal, lebo mal červenú a tak som nakoniec nastúpil cez druhé dvere. Nestalo sa mi to prvý raz, čo šofér zatvára dvere pred ľuďmi, prípadne ich neotvorí, keď dobehnú a chcú nastúpiť. Pritom, komu títo ľudia slúžia, ak nie cestujúcim? To je maximálne neľudské a drzé správanie.

O ďalšiu z negatívnych skúseností sa s nami podelila aj Darina: Cestovali sme autobusom č. 88 z Námestia hraničiarov na zastávku Gercenova, ktorá je na znamenie. Traja cestujúci sme stláčali tlačidlo, ktoré signalizuje vodičovi, že má na zastávke Gercenova zastaviť. Vodič však na znamenie nereagoval a my sme tak museli vystúpiť až na ďalšej zastávke - Záporožská. Spýtali sme sa vodiča, prečo nezastavil a on povedal, že mu to nič nesignalizovalo. Je však zaujímavé, že stopka hore mu svietila až na Záporožskú. 

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu