Piatok3. máj 2024, meniny má Galina, zajtra Florián

Koniec sveta: Toto sú spôsoby, akými by Zem a vlastný celý vesmír mohli zomrieť!

Ilustračné foto (Zdroj: thinkstock.com)

LONDÝN - Kým NASA neustále pracuje na tom, aby nás ochránila pred katastrofami spôsobenými napríklad asteroidmi, vždy tú budú okolnosti, pred ktorými nás nie je schopný ochrániť nikto. Väčšina vedcov sa zhoduje na tom, že vesmír jedného dňa skončí, vedú sa však polemiky o tom, ako a kedy sa to stane.

Vedci objavili najvhodnejšie miesto: Na Mesiaci by sme mohli bývať už o desať rokov!

Niektoré predpovede hovoria, že vesmír a všetko, čo poznáme, zanikne o 22 miliárd rokov, iní odborníci predpokladajú, že už vstúpil do obdobia staroby a zostáva mu len 2,8 miliardy rokov, čo znamená, že má už pred sebou iba poslednú osminu života. Na to, akým spôsobom príde k nevyhnutnému koncu vesmíru, existuje niekoľko teórií.

Veľké roztrhnutie

Najčastejšou domnienkou je, že vesmír sa nakoniec sám roztrhne. Neustále sa totiž rozširuje a galaxie sa od seba po celý čas vzďaľujú. Priestor medzi nimi by mohol byť zaplnený temnou energiou, ktorá by mohla zvrátiť účinky gravitácie. Čím viac temnej hmoty, tým menej gravitácie, čo by viedlo vesmír k čoraz rýchlejšiemu rozpínaniu, až by dosiahlo rýchlosť svetla. Gravitácia nebude dosť silná na to, aby udržala všetko na svojom mieste a galaxie sa začnú od seba trhať, a po nich budú nasledovať aj čierne diery a hviezdy...

(Zdroj: thinkstock)

Veľká rana

Skôr než vesmír expanduje do ničoty, niektorí vedci predpokladajú, že temná energia nebude až taká silná, takže gravitácia nakoniec vyhrá bitku. Ak sa tak stane, sila gravitácie za miliardy rokov spôsobí, že sa začnú galaxie zrážať, a to povedie k rýchlemu vzostupu teploty vo vesmíre. Teplo bude také nesmierne, že sa upečú doslova aj hviezdy. Atómy sa napokon pod silným tlakom roztrhnú a čierne diery potom prehltnú všetko, zlúčia sa do jednej veľkej čiernej diery, ktorá sa nakoniec sama spotrebuje. Avšak, niektorí veria, že toto nie je koniec a že vesmír si prešiel týmto cyklom už skôr. Mohlo by sa totiž stať, že nastane veľký tresk a dôjde k novej expanzii.

Veľké zamrznutie

Táto teória vychádza z predpokladu, že hmota a energia sú rovnomerne rozložené po celom vesmíre, kým teplota začne klesať, až kým nedosiahne absolútnu nulu. Navyše, ak sú rozložené ďaleko od seba, nebude dostatok energie sústredenej na vytváranie nových hviezd. Staré hviezdy zomrú jedna po druhej, čo vesmír ponorí do čiernočiernej tmy, ako keby tam nič nebolo.

(Zdroj: io9.com)

Veľký prienik

Vedci sa k tejto teórii priklonili po tom, čo bola v roku 2012 objavená častica podobná Higgsovmu bozónu a mala by naznačovať, že vesmír je v nestabilnom stave. O niekoľko miliárd rokov by sa mohlo stať, že prekročí hranicu nestability, čím sa objaví bublina, ktorá by mohla prísť prípadne z iného vesmíru. Bublina začne expandovať rýchlym tempom, zničí všetko, čo jej stojí v ceste a vytvorí tak priestor pre nový vesmír.

(Zdroj: thinkstock)

Napokon však treba ešte spomenúť aj myšlienku, že vesmír je večný. Tú, ako aj všetky ostatné, by mohli potvrdiť či vyvrátiť satelity, ktoré sa zameriavajú na sledovanie vzorov na pozadí žiarenia. Zistia tak, či sa vesmír vytvoril v jednom okamihu, ako hlása Teória veľkého tresku, alebo ako vznikol a aká smrť ho čaká.

Viac o téme: Vesmír