Nedeľa5. máj 2024, meniny má Lesana, Lesia, zajtra Hermína

Vedci zistili, že planéta Merkúr sa neustále zmenšuje

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: SITA)

NEW YORK - Pod Slnkom žeraveným povrchom planéta Merkúr chladne, čo spôsobuje jej zmenšovanie - hoci nie príliš veľké. Informovali o tom americkí vedci, ktorých citovala agentúra AFP .

Počas posledných 3,8 miliardy rokov sa priemer najmenšej planéty slnečnej sústavy zmenšil až o 14 kilometrov na terajších 4879 kilometrov. Vedci predpokladajú, že Merkúr rovnako ako Zem má superhorúce kovové jadro. Na rozdiel od Zeme ale nemá tektonické dosky, ktoré by do seba narážali, posúvali sa a tlačili v reakcii na tlak, ktorý kvôli ubúdaniu teploty pôsobí na planetárnu kôru.

Namiesto toho má Merkúr jedinú pevnú vrchnú vrstvu, čo znamená, že sa tento tlak prenáša priamo na povrch planéty a spôsobuje jej vrásnenie v ryhách a chrbtoch, ako planéta chladne.

Planetárni geológovia vedení Paulom Byrnom z vedeckého ústavu Carnegie vo Washingtone využili údaje o týchto nerovnostiach na vypočítanie termálnej kontrakcie planéty, čo je termín pre zmenšovanie prostredníctvom úbytku teploty. Ich štúdia vyjde v časopise Nature Geoscience.