Pondelok20. máj 2024, meniny má Bernard, zajtra Zina

Nákupy v Maďarsku klesajú, slovenský obchod však stále padá

BRATISLAVA - Záujem Slovákov o nákupy v Maďarsku v poslednom období výrazne klesol.

Zatiaľ čo v prvom štvrťroku za výhodnejšími cenami k južnému susedovi vyrazili tisíce ľudí, po spevnení forintu, júlovom zvýšení hornej sadzby dane z pridanej hodnoty v Maďarsku z 20 na 25 percent a zlacňovaní v slovenských reťazcoch nákupy ustávajú. Napriek tomu však maloobchodné tržby na Slovensku stále klesajú.

"Slovenský obchod dokázal najmä v potravinovom sortimente siahnuť na svoje rezervy a znížil ceny. Kombinácia posilnenia maďarského forintu voči euru, zdraženie pohonných látok v Maďarsku a ďalšie faktory spôsobili, že nákupy ustáli," povedal analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

Záujem klesá aj o elektroniku a spotrebný tovar, aj keď ich ceny sú podľa Drahovského v Maďarsku ešte stále mierne výhodnejšie. Väčšine Slovákov sa však najmä pre jazykovú bariéru a prípadné problémy pri reklamáciách vraj neoplatí za týmito nákupmi cestovať. Rozdiely vo výške päť až desať percent sú podľa analytika pri niektorých potravinách, víne či alkohole.

Za jedno euro podľa aktuálneho kurzu centrálnej banky dostanú Slováci necelých 270 forintov. Začiatkom marca, keď bol forint pre problémy maďarskej ekonomiky najslabší, však získali za euro vyše 316 forintov. Výrazný záujem o kúpu maďarskej meny od začiatku roka potvrdili aj banky.

"Za prvých šesť mesiacov 2009 sme zaznamenali nárast počtu zmenárenských operácií v priemere o 92 percent oproti prvým šiestim mesiacom 2008," poznamenal hovorca Tatra banky Boris Gandel. Finančné domy evidujú tiež častejšie výbery z bankomatov či vyšší počet platieb prostredníctvom terminálov v Maďarsku.

Napriek menšiemu záujmu Slovákov o nákupy za hranicami a ich návratu do domácich reťazcov, maloobchodné tržby stále klesajú. V máji vykázali medziročný pokles o 12,3 percenta. Podľa Drahovského je dôvodom odlišné správanie sa spotrebiteľov ako v minulosti, keďže ľudia v súčasnosti viac zvažujú, ktoré tovary vložia do svojich nákupných vozíkov.

"Spotrebiteľ sa správa podstatne obozretnejšie ako pred rokom, vyložene vytipuje si potraviny a tovar, ktorý chce nakupovať, čoraz viac je vidno ľudí, ktorí majú napísané, čo chcú nakupovať, a tak vstupujú do obchodu, čoraz viac ľudí inklinuje k privátnym značkám, a to samozrejme neprospieva obratom maloobchodu," poznamenal.

Pod opatrnejšie nákupy sa podpísala najmä hospodárska kríza, pre ktorú už tisícky ľudí stratili zamestnanie a prišli tak o časť svojich príjmov.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu