Sobota4. máj 2024, meniny má Florián, zajtra Lesana, Lesia

Prevratný objav: Vedci skúmali vlky v Černobyle, ich zistenia môžu pomôcť pri liečbe ZÁKERNÉHO ochorenia

ČERNOBYĽ – Nový výskum ukazuje, že populácia vlkov žijúca v Černobyľskej uzavretej zóne (CEZ) je geneticky odlišná od ich náprotivkov žijúcich mimo regiónu. Je pozoruhodné, že sa u ožiarených vlkov zrejme vyvinuli ochranné mutácie, ktoré zvyšujú ich šance na prežitie rakoviny.

Populácie vlkov, ako aj iných zvierat, zaznamenali v ukrajinskej ČEZ rozkvet, odkedy bola oblasť opustená po neslávne známej jadrovej katastrofe v roku 1986. V neprítomnosti ľudí môže táto voľne žijúca zver prosperovať bez akéhokoľvek narušenia. Aby si však zvieratá mohli užiť túto slobodu, musia čeliť rádioaktívnemu žiareniu. Cara Loveová, evolučná biologička a ekotoxikologička z Princetonskej univerzity, už 10 rokov študuje vlkov z Černobyľu a snaží sa zistiť, ako tieto zvieratá dokážu prežiť aj napriek nebezpečnému prostrediu.

Prevratný objav: Vedci skúmali

V roku 2014 zamierila Loveová a jej kolegovia do ČEZ a odobrali vlkom vzorky krvi, aby pochopili ich reakcie na rakovinotvorné žiarenie. Niektorým jedincom tiež nasadili rádiové obojky, aby zhromaždili informácie o lokalitách ich výskytu a vystavení žiareniu. „Máme informácie zozbierané v reálnom čase, kde sa nachádzajú a akému množstvu žiarenia sa vystavujú,“ uviedla Loveová vo vyhlásení. Výskum ukázal, že vlky v ČEZ sú vystavené viac ako 11,28 miliremu žiarenia každý deň počas svojho života – to je viac ako šesťnásobok zákonného limitu pre ľudských pracovníkov.

Vedci tiež poznamenali, že vlky majú zmenený imunitný systém, podobne ako pacienti podstupujúci radiačnú liečbu rakoviny. Okrem toho genetická analýza naznačuje, že časti genómu vlkov si vyvinuli určitú odolnosť voči rakovine. Podobné nálezy zaznamenali aj pri skúmaní stoviek polodivých psov, ktoré žijú v ČEZ. V roku 2023 vedci zistili, že voľne sa pohybujúce psy z Černobyľu boli geneticky odlišné od domácich psov žijúcich inde vo svete.

Prevratný objav: Vedci skúmali

Objav expertov môže mať dôsledky aj na ľudské zdravie. Loveová dúfa, že tieto zistenia využije na identifikáciu ochranných mutácií, ktoré zvyšujú šance ľudí na prežitie rakoviny. Bohužiaľ, pandémia COVID-19 a prebiehajúca vojna s Ruskom zabránili Loveovej a jej spolupracovníkom v návrate do ČEZ. Momentálne nie je jasné, či a kedy sa budú môcť vrátiť. „Našou prioritou je, aby tam ľudia a spolupracovníci boli čo najviac v bezpečí,“ uviedla Loveová.

Viac o téme: VlkyRakovinaČernobyľ