Utorok30. apríl 2024, meniny má Anastázia, zajtra

Vedci objavili nové formy života, ktoré žijú v ľudskom tele v húfnych kolóniách: Tu ich je najviac!

Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

KALIFORNIA – Ľudské telo je skutočne úžasné. Existuje v ňom množstvo jedinečných a nepostrehnuteľných foriem života. Bežné, ako sú baktérie, vírusy a huby, sú širokej verejnosti dobre známe. Vedci sa však dozvedeli o predtým nezistenej forme života, ktorá môže žiť v našom tele.

Tím výskumníkov počas nedávnej štúdie Stanfordskej univerzity, ktorá bola v plnom znení zverejnená na vedeckom portáli bioRxiv.org v polovici januára, odhalil, že v našom telom môže žiť doposiaľ neznáma forma života. Experti objavili nový genetický materiál, ktorý sa nepodobá žiadnemu inému nachádzajúcemu sa v ľudskom tele. Po takomto fascinujúcom objave tím pomenoval formy života „obelisky“ a vo svojej nedávnej štúdii zaznamenal zvláštnosti, ktoré táto entita má.

Vedci objavili nové formy

Zatiaľ čo genetická výbava takejto formy života je odlíšiteľná od iných, ktoré sa nachádzajú v ľudskom tele, niektorí pozorovatelia ju opísali ako vírusovú. „Je to šialené,“ povedal vývojový biológ Mark Peifer pre vedecký portál Science.org. „Čím viac sa pozeráme, tým viac bláznivých vecí vidíme,“ dodal. Výpočtový biológ Simon Roux hovoril o štúdii s podobnou fascináciou. „Myslím si, že toto dielo je ďalším jasným náznakom toho, že stále skúmame hranice vírusového vesmíru,“ poznamenal Roux pre vedecký portál.

Obelisky boli v štúdii prvýkrát opísané ako činidlá RNA, ktoré kolonizujú ľudský črevný mikrobióm. Po jeho počiatočnom objave v črevnom mikrobióme experti však neskôr zistili, že obelisky sú viac rozšírené v ľudských ústach. Štúdia poznamenala, že túto formu života možno nájsť aj v iných častiach ľudského tela. Odborníci predpokladajú, že obelisky zrejme kolonizujú jazyk. Napriek tomu nie je dôvod na obavy, pretože mikroorganizmu údajne chýbajú určité vlastnosti, ktoré by z neho urobili konvenčný vírus.

Viac o téme: VýskumVírusĽudské teloObelisky