Piatok3. máj 2024, meniny má Galina, zajtra Florián

Vedci vyriešili ďalšiu zo záhad Titanicu: Ponorili sa k vraku a to, čo objavili... jednoducho úžasné!

(Zdroj: profimedia.sk)

NEWFOUNDLAND - Titanic sa potopil 15. apríla 1912 po zrážke s ľadovcom. To, čo z neho zostalo, leží na morskom dne neďaleko kanadského pobrežia a dodnes priťahuje vedeckú obec. Tá vyriešila ďalšiu z mnohých záhad legendárneho parníka.

Keď si potápači v roku 1996 všimli záhadný záblesk sonaru počas ponoru k vraku Titanicu, ostali zmätení. V tom čase si mysleli, že sonarové vysielanie v severnom Atlantickom oceáne spôsobilo druhé stroskotanie lode. Najnovšie vedci zistili, že výkyv bol spôsobený bohatým podvodným ekosystémom, píše Daily Mail. Záhada bola vyriešená novou expedíciou OceanGate Expeditions, ktorá sa uskutočnila toto leto. Videozáznam ukazuje podmorské prostredie v hĺbke viac ako 2900 metrov v blízkosti pobrežia kanadského Newfoundlandu. Výskumníci uviedli, že sonarový prenos nepochádzal zo stroskotania lode, ale z ekosystému neznámej čadičovej formácie.

Some 26 years ago, PH Nargeolet, a veteran Nautile sub pilot and Titanic expert, recorded a blip on sonar during an...

Posted by OceanGate Expeditions on Tuesday, October 25, 2022

Ekosystém bol objavený 23. júla vo vzdialenosti približne 40 kilometrov od vraku slávnej lode. "Tento objav zlepší spôsob, akým uvažujeme o biodiverzite priepasti. Sme ohromení rozmanitosťou a hustotou húb, koralov, homárov a rýb, ktorým sa v takej hĺbke darí. Odhalenie tohto ešte donedávna neznámeho ekosystému tiež poskytuje príležitosť na porovnanie morskej biológie na Titanicu a okolo neho," poznamenal hlavný výskumník Steve W Ross.

Tohtoročná letná expedícia sa uskutočnila v ponorke s názvom Titan, vybavenej kamerami, ktoré zachytávajú snímky s ultra vysokým rozlíšením, aby určili rýchlosť rozpadu vraku. Potápač Paul Henry Nargeolet, ktorý bol súčasťou expedície, navštívil toto miesto už viac ako tridsaťkrát. "Bolo úžasné preskúmať túto oblasť a nájsť fascinujúcu sopečnú formáciu prekypujúcu toľkým životom." Výskum okolitých oblastí bude pokračovať do roku 2023.

Titanic v rokoch 1909 až 1912 stavali lodiari Harland a Wolff so sídlom v Belfaste. Šlo o najväčšiu loď svojej doby. Na svoju prvú plavbu vyplávala zo Southamptonu do New Yorku 10. apríla 1912. Parník urobil dve krátke zastávky na ceste k plánovanému prechodu cez Atlantik, jednu vo francúzskom prístave Cherbourg a druhú v írskom prístave Cork. Približne za päť dní narazil krátko pred polnocou na ľadovec, ktorý v plavidle vytvoril šesť úzkych otvorov. Jeho vrak bol objavený až v roku 1985.

Viac o téme: ZáhadaTitanic