Sobota20. apríl 2024, meniny má Marcel, zajtra Ervín

Ohromujúci objav pod ľadom v Antarktíde: Vedci vyvŕtali diery a to, čo v nich našli, im vyrazilo dych

Ilustračné foto (Zdroj: Youtube/East Knox in Antarctica)

ANTARKTÍDA - Štúdia publikovaná v časopise Current Biology uvádza, že pod vrstvou ľadu v Antarktíde žije viac morských živočíchov, ako jej autori predpokladali. Prekvapivé je aj to, že podmorský život v tejto oblasti je dokonca pestrejší a bohatší než v zónach s priaznivejšími podmienkami, kde je viac svetla a zdrojov potravy.

Napriek tomu, že ľadové kryhy zaberajú plochu takmer 1,6 milióna km², patria k najmenej prebádaným oblastiam našej planéty. Mrazivá Antarktída prilákala v roku 2018 výskumníkov z projektu British Antarctic Survey a Inštitútu Alfreda Wegenera (AWI), Helmholtzovho centra pre polárny a morský výskum. Prekvapilo ich, že v tomto večne tmavom a chladnom prostredí narazili na bohatý biotop. Pomocou horúcej vody vyvŕtali cez takmer dvesto metrov hrubú ľadovú vrstvu dve diery do ľadovca Ekström neďaleko stanice Neumayer III v juhovýchodnej časti Weddellovho mora.

Ohromujúci objav pod ľadom
 (Zdroj: profimedia.sk)

Hoci vzorky pochádzali z oblasti vzdialenej niekoľko kilometrov od otvoreného mora, biodiverzita exemplárov, na ktoré v nich narazili, bola mimoriadne bohatá a dokonca pestrejšia ako vo vzorkách odobratých z kontinentálnej oblasti, kde nechýba svetlo ani potrava. Vedci objavili 77 druhov machorastov, ako napríklad Melicerita obliqu a hadovitých červov (Paralaeospira sicula). "Objavenie takého bohatého života v týchto extrémnych podmienkach je úplným prekvapením a pripomína nám, aký jedinečný a výnimočný je antarktický morský život. Je úžasné, že sme našli dôkazy o toľkých druhoch živočíchov, z ktorých väčšina sa živí mikroriasami. V tomto prostredí ale nemôžu žiť žiadne rastliny ani riasy. Veľkou otázkou teda zostáva, ako tu tieto druhy prežívajú a množia sa," uviedol šéf výskumného tímu David Barnes.

Morskí biológovia dospeli k záveru, že pod ľadovou vrstvou musí byť dostatok rias z otvorenej vody, ktoré poháňajú silnú potravinovú sieť. Mikroskopia vzoriek ukázala, že ročný rast štyroch druhov bol porovnateľný s podobnými druhmi v otvorených morských antarktických biotopoch. "Ďalším prekvapením bolo zistenie, ako dlho tu tento život existuje. Uhlíkové datovanie mŕtvych úlomkov týchto živočíchov na morskom dne sa líšilo od súčasnosti až do obdobia pred 5800 rokmi. Takže napriek tomu, že žijú od troch do deviatich kilometrov od najbližších voľných vôd, oáza života mohla pod masívnym ľadovcom existovať nepretržite takmer 6000 rokov. Iba vzorky z morského dna nachádzajúce sa pod masívnou ľadovou vrstvou nám prezradia príbehy z jeho minulej histórie," okomentoval objav spoluautor štúdie Gerhard Kuhn.

Ľad na Antarktíde odhalil znepokojujúci jav a vedcov vyviedol zo strašného omylu

Súčasné teórie o tom, čo by mohlo prežívať pod ľadovými vrstvami, naznačujú, že s narastajúcou vzdialenosťou od otvorenej vody a slnečného svetla je život skromnejší. Predchádzajúce výskumy našli v týchto biotopoch niekoľko malých mrchožrútov a predátorov, akými sú ryby, červy, medúzy alebo krily. Z tohto dôvodu vedci predpokladali, že organizmov závislých od prísunu potravy zhora bude vo väčších hĺbkach menej. Tím tiež poznamenal, že so zmenou klímy a kolapsom obrovských ľadovcov sa kráti aj čas na výskum a ochranu týchto ekosystémov.

Viac o téme: AntarktídaBiotop