Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

Vedci upozorňujú pred nepriaznivým trendom: Toto čaká Európu do polovice storočia

Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

FRANKFURT NAD MOHANOM - Kôrovce, huby a predovšetkým hmyz. Počet takzvaných nepôvodných druhov zvierat a rastlín sa podľa odhadov do polovice storočia po celom svete zvýši o tretinu. Najviac postihnutá bude Európa, kde pribudne až 2500 nových druhov. Tvrdia to autori štúdie nemeckého Senckenbergovho centra pre výskum biodiverzity a klímy, ktorú publikoval odborný časopis Global Change Biology.

U zvierat sa očakáva príchod skôr menej nápadných druhov, ako je hmyz, kôrovce alebo mäkkýše. Príchod nových cicavcov, ako je napríklad v Európe už nejaký čas usídlený medvedík čistotný, je oproti tomu nepravdepodobný. Zaberanie životného priestoru zavlečenými druhmi sa odohráva v dôsledku globalizácie - s pomocou lodí, kamiónov či lietadiel pozdĺž svetových dopravných a obchodných ciest. Zvrátenie tohto trendu nemožno v dohľadnej dobe podľa vedcov očakávať.

Vedci upozorňujú pred nepriaznivým

Počet nepôvodných druhov vo svete vzrastie do roku 2050 o 36 percent. V Európe vedci očakávajú prírastok dokonca 64 percent, čo zodpovedá 2500 novým nepôvodným druhom. Ďalšími významnými "prisťahovaleckými" oblasťami sú mierne zemepisné pásma Ázie, Severnej a Južnej Ameriky. Naopak najmenší podiel nových druhov zrejme zaznamená Austrália. Vedci využili pre vytváranie prognóz počítačový model, ktorý využíva dáta získané z pozorovania v minulosti.

Vedci upozorňujú pred nepriaznivým
 (Zdroj: SITA/AP)

Problémy v cieľových oblastiach spôsobujú nepôvodné druhy síce iba v zlomku prípadov, nedajú sa však predvídať a môžu byť preto rozsiahle, povedal šéf vedeckého tímu Hanno Seebens. Ako príklad uviedol ázijského fúzača (Anoplophora glabripennis), ktorý sa usídlil v Nemecku a je schopný spôsobiť odumieranie listnatých stromov. Európska únia vyčíslila ročné náklady spôsobené invazívnymi druhmi na 12,5 miliardy eur, okrem iného v poľnohospodárstve. Vedci preto vyzývajú na väčšiu reguláciu a jej prísnejšie vymáhanie, ktoré má zavlečenie nepôvodných druhov obmedziť.

Viac o téme: HmyzMigráciaDruhyEurópa