Piatok17. máj 2024, meniny má Gizela, zajtra Viola

Slováci sa môžu už o pár týždňov tešiť na unikátne vesmírne divadlo: Sledujte oblohu, bude to krása!

BRATISLAVA - Pri súčasnom nepríjemnom dianí každá pozitívna správa poteší. A snáď aj informácia o tom, že v máji by sme na oblohe mohli vidieť jednu z najjasnejších komét. Využime túto príležitosť na jej pozorovanie, najbližšie sa totiž v našej slnečnej sústave znovu objaví až o mnoho storočí neskôr.

Astronómovia ešte pred časom spozorovali kométu ATLAS (C/2019 Y4), ktorá v posledných týždňoch niekoľkostokrát prekračuje svoju predpovedanú jasnosť a je pozorovateľná binokulárnymi ďalekohľadmi ako mlhavá škvrna v súhvezdí Veľkej medvedice. Pokiaľ svoj trend jasnosti dodrží, bude od konca apríla pozorovateľná voľným okom. Od polovice mája by mala byť potom na večernej oblohe jednou z najjasnejších komét, ktoré sme mohli v ostatných desaťročiach vidieť. Zaujímavosťou je aj to, že ATLAS je s veľkou pravdepodobnosťou fragmentom Veľkej kométy 1844, ktorá dosiahla prvú hviezdnu veľkosť.

Kométa bola objavená 28. decembra 2019 prehliadkovým systémom ATLAS (Asteroid Terrestrial-Impact Last Alert System) nachádzajúcim sa na havajských ostrovoch Haleakala a Maunaloa. Vtedy sa jej jasnosť pohybovala okolo 19,6 magnitúdy, teda na prahu citlivosti veľkých astronomických prístrojov. Už na konci januára ale astronómov prekvapila výrazným zjasnením. V súčasnosti jej jasnosť dosahuje okolo 8,5 magnitúdy. Vďaka svojej polohe sa dostáva v našich zemepisných šírkach v neskorých večerných hodinách vysoko nad obzor a navyše podeň vôbec nezapadá.

Na konci marca vstúpila ATLAS do súhvezdia Žirafy, kde zotrvá až do polovice mája a jej jasnosť bude postupne narastať. Najzaujímavejšia bude v prvej polovici mája, kedy ju nájdeme nízko nad severozápadom súhvezdia Persea. V tom čase sa jej viditeľnosť radikálne zhorší, bude viditeľná prakticky len za súmraku. Na odhadovanej obežnej dráhe navštívila kométa ATLAS naposledy slnečnú sústavu niekedy na konci 4. tisícročia pred naším letopočtom a znovu sa ukáže až na konci 76. storočia nášho letopočtu.

Slováci sa môžu už
 (Zdroj: Youtube/Osservatorio Astronomico Università di Siena)

Na jar uvidíme viac než len kométu

Jarná obloha nám už teraz ponúka oveľa viac než len jasnú kométu. Nad západným obzorom jasne žiaria planéta Venuša, ktorá bude pozorovateľná až do druhej polovice mája. Zaujímavé pozorovanie nás čaká aj v noci z 20. na 21. apríla, kedy oblohu zaplavia Lyridy - pravidelný meteorický roj, ktorý má práve tento rok veľmi priaznivé pozorovacie podmienky. Najmä v ranných hodinách by sme mohli napočítať až niekoľko desiatok "padajúcich hviezd".

Viac o téme: Vesmírne divadloKométaATLAS (C/2019 Y4)