Piatok3. máj 2024, meniny má Galina, zajtra Florián

Čo bolo prvé, sliepka alebo vajce? Vedci rozlúštili hádanku, ktorú ľudstvo rieši už celé tisícročia

Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

BRISBANE - Ide o starú dilemu, ktorú ľudstvo rieši už celé tisícročia - čo bolo skôr, vajce alebo sliepka? Vedcom sa konečne podarilo nájsť odpoveď. Tím fyzikov z univerzity v novozélandskom Queenslande tvrdí, že ani jedno, ani druhé sa nevyskytlo ako prvé, pretože sa vyskytli naraz.

O paradoxe sliepka – vajce hovorili už filozofi v starovekom Grécku, aby opísali otázku určenia príčin a následkov. Vedci z Queenslandu sa do pátrania po rozlúštení tejto hádanky skutočne opreli a dokázali, že za všetkým stojí kvantová fyzika.

Čo bolo prvé, sliepka

Doktor Jacqui Romero povedal, že v kvantovej fyzike príčina a následok nie sú vždy také priamočiare ako jedna udalosť spôsobujúca ďalšiu udalosť. "Zvláštnosť kvantovej fyziky spočíva v tom, že udalosti sa môžu stať aj bez stanoveného poriadku," konštatuje. "Vezmite si do úvahy vašu každodennú cestu do práce, keď cestujete čiastočne vlakom a čiastočne autobusom. Zvyčajne idete najprv autobusom a potom vlakom, alebo naopak. Ale v kvantovej fyzike sa obe udalosti môžu stať ako prvé."

Tento jav sa nazýva neurčitý kauzálny poriadok a nejde o niečo, čo sa dá spozorovať v našom každodennom živote. Aby mohli výskumníci tento efekt pozorovať v laboratóriu, použili fotonický kvantový prepínač. Člen tímu Fabio Costa uviedol, že s týmto zariadením závisí poradie udalostí od polarizácie. "Meraním polarizácie fotónov na výstupe z kvantového prepínača sme dokázali, že poradie transformácie tvaru svetla nebolo nastavené. Toto je len prvý dôkaz princípu, ale vo väčšom meradle môže mať neurčitý kauzálny poriadok skutočne praktické aplikovanie," poznamenal Costa.

Čo bolo prvé, sliepka

Toto tvrdenie je založené na fyzike, na rozdiel od iných, ktoré prostredníctvom iných metód tvrdia, že sliepka tu bola skôr. V roku 2014 britskí vedci použili superpočítač, ktorý sa detailne zaoberal štruktúrou slepačej vaječnej škrupiny. Dokázali tak dôležitosť, ktorú zohráva bielkovina.

Tá sa podieľa na začatí formovania slepačieho vajca. Práve tento proteín na nachádza jedine v kuracom mäse. Napriek tomu kurčatá neboli na počiatku kurčatami. Prvé kura bolo výsledkom genetickej mutácie, ku ktorej došlo ešte v štádiu zygoty.

Pred 340 miliónmi rokov boli objavené prvé amniotické vajcia sliepky, pričom dôkazy o prvých sliepkach sa objavili len pred 58 000 rokmi. Mnohí práve tento fakt považujú za dôkaz, že vajce existovalo oveľa skôr než samotná sliepka.

Viac o téme: HádankaSliepka alebo vajce