Utorok30. apríl 2024, meniny má Anastázia, zajtra

Bizarný objav astronómov: Unikátna päťhviezdna sústava môže mať svoje planéty!

Ilustračné foto (Zdroj: USA Films, Marcus Lohr)

LLANDUDNO – Vedci opäť zašli v skúmaní vesmíru o kúsok ďalej. Poradilo sa im objaviť extrémne vzácnu sústavu, v ktorej našli až päť hviezd! Ide o dva páry, ktoré majú relatívne tesnú obežnú dráhu okolo spoločného ťažiska a piatu hviezdu v blízkosti jednej z dvojíc. Doteraz sa nenašli žiadne hviezdy, ktoré by boli tak blízko pri sebe.

Tento objav astronómovia prezentovali na britskom celonárodnom stretnutí vo waleskom meste Llandudno spolu s projektom SuperWASP (širokouhlé vyhľadávanie planét). Práve vďaka tomuto projekt vedci päťhviezdnu sústavu objavili. Špeciálne kamery na Kanárskych ostrovoch a v Juhoafrickej republike každých pár minút urobia komplexný obraz oblohy.

Zachytili aj 1SWASP J093010.78+533859.5, systém v súhvezdí Veľkej medvedice, od Zeme vzdialený 250 svetelných rokov. Jedna z blízkych dvojíc (obe majú menší priemer ako Slnko) obieha tak blízko seba, že zdieľajú atmosféru. Druhá dvojica je od seba vzdialená asi 3 milióny kilometrov, ide však o takzvanú zákrytovú dvojhviezdu.

Bizarný objav astronómov: Unikátna
 (Zdroj: USA Films, Marcus Lohr)

To znamená, že zo Zeme ich orbity vidíme ako neustále sa pretínajúce. Dvojice navzájom sú vzdialené asi 21 miliárd kilometrov, teda sú ďalej ako je Pluto od Slnka. Avšak medzi dvojicami sa nachádza ešte piata hviezda. Aj keď sa predpokladá, že až 80 percent hviezd vo vesmíre má svoju dvojičku, prípadne viac "kamarátov", táto pätica je jedinečná, pretože doteraz nič podobné neobjavili.

Vedci si to vysvetľujú tak, že všetky tieto hviezdy pochádzajú z jedného veľkého oblaku hviezdneho prachu a plynu, z ktorej sa pred zhruba 10 miliardami rokov fragmentovali. Tým by sa dalo vysvetliť, prečo sú tak blízko seba. Astronómovia nevylúčili ani možnosť, že hviezdy majú svoje planéty.

Viac o téme: Päťhviezdna sústavaUnikátny objav