Štvrtok2. máj 2024, meniny má Žigmund, zajtra Galina

Lubitz nebol jediný pilot-samovrah: Tento muž chcel zabiť seba, no usmrtil pasažierov a prežil!

Ilustračné foto: McDonnell Douglas DC-8-61
Ilustračné foto: McDonnell Douglas DC-8-61 (Zdroj: nasa)

BRATISLAVA - Nikto nedokáže uniknúť svojej minulosti! Ani Seiji Katagari (68), ktorý sa pred 34 rokmi rozhodol ukončiť svoj život v kokpite lietadla a vziať so sebou zvyšok posádky, aj pasažierov. Jeho pokus mu však nevyšiel podľa predstáv. Za jeho nerozvážny čin pykali nevinní ľudia. On sám prežil a teraz so svojou ženou býva v dvojposchodovom dome v bohatej japonskej dedine v prefektúre Kanagawa. Pred očami verejnosti sa ale radšej skrýva a ani jeden z manželského páru sa nechce o bývalých udalostiach baviť s novinármi.

Prečítajte si aj: Šokovaní vyšetrovatelia havárie airbusu: Vražedný pokus pri úplne inom lete, únik pred smrťou!

Katagiri a jeho žena by určite najradšej zabudli na celý incident, roky psychiatrickej starostlivosti, hnev príbuzných obetí a vinu, ktorá bude bývalého pilota sprevádzať po zvyšok života. Podobný samovražedný let sa odohral len nedávno. Co-pilot Germanwings Andreas Lubitz 24. marca 2015 úmyselne naviedol airbus do francúzskych Álp a zabil všetkých ľudí na palube, vrátane seba. Až na udivujúce paralely medzi týmito dvomi prípadmi je tu jeden nápadný rozdiel. Japonský dôchodca je jediný pilot v histórii, ktorý pokus o samovraždu prežil.

Seji Katagiri nebol 9. februára 1982 ako kamikadze na samovražednej misii pre svoju vlasť. Jednoducho chcel zomrieť a vôbec nebral do úvahy, čo by si o tom mohlo myslieť ostatných 173 ľudí. Pred 34 rokmi sedel v kokpite McDonnell Douglas DC-8-61 japonských aerolínií spolu s co-pilotom Yoshifumi Ishikawaom a letovým inžinierom Yoshimim Ozakim. Keď sa let z Fukuoky priblížil k Tokiu, náhle zatlačil riadiacu páku dopredu, vypol autopilota a zapojil reverzný ťah na dvoch motoroch.

Po pokuse co-pilota získať kontrolu nad lietadlom sa nos naklonil dole a zlomil pri náraze do Tokijského zálivu. Pád si vyžiadal 24 mŕtvych a 77 zranených. Napriek tomu, že pôvodný plán Katagiriho bol zomrieť, po nehode si rýchlo vymenil bundu pilota za pletenú vestu civila a ocitol sa medzi prvými zachránenými cestujúcimi. Takéto správanie bolo tvrdo odsúdené v krajine, ktorá do popredia kladie hodnoty ako povinnosť a zodpovednosť. Dodnes sa niektoré japonské deti častujú pomenovaním "katagiri", ak vykonajú niečo egoistické alebo nečestné.

Seiji Katagiri neskôr tvrdil, že keď prešiel z autopilota na manuálne riadenie, zostalo mu zle od žalúdka, dostal záchvat nevysvetliteľnej paniky a skoro omdlel. Nahrávka ale odhalila, že pilot kričal nezmysly už pred svojím aktom a keď čakal pád, tak vzlykal. Podľa co-pilota bol v "stave dezilúzie". Súd vyhlásil Katagiriho za duševne chorého a poslal ho na psychiatrické oddelenie nemocnice v Tokiu, kde mu diagnostikovali schizofréniu. Po niekoľkých rokoch ho nie celkom vyliečeného, ale neškodného, prepustili. Jeho veľkorysý dôchodok mu umožňuje žiť v relatívnom pohodlí.

Rovnako ako u Lubitza, aj u neho sa už vopred prejavovali znaky zhoršujúceho sa duševného stavu. Rok pred haváriou mu dovolili odísť z práce pre jeho krehký duševný stav, ale po absolvovaní skúšky žiadanej Japan Airlines sa vrátil do kokpitu. Keby sa spoločnosť spojila s jeho lekárom alebo manželkou, mohla sa dozvedieť, že trpel depresiou. Do svojho domu raz volal políciu, pretože mal podozrenie, niekto odpočúva jeho telefón, ale dôstojníci nenašli nič podozrivé. Jeho žena sa obávala jeho neurotického správania sa natoľko, že ho na chvíľu opustila, ale neskôr sa vrátila.

Letecká spoločnosť nevedela nič o týchto incidentoch. Ani to, čo sa stalo deň pred haváriou, inak by iste spustila poplach: Dňa 8. februára Katagiri letel z Tokia do Fukuoky s rovnakou posádkou a urobil iracionálny manéver. Iba vďaka prítomnosti co-pilota Ishikawu, relatívneho začiatočníka s len 456 letovými hodinami, sa zabránilo zrúteniu.

V dôsledku havárie Japan Airlines zriadili výbor venovaný preskúmaniu "fyzického a duševného zdravia letovej posádky na zaistenie bezpečnej letovej prevádzky". Spoločnosť má zavedený aj systém podpory, vrátane tej psychiatrickej. A keďže po nedávnej tragédii lietadla Germanwings bolo zistené, že jeden pilot je v kokpite málo, prichádzajú spoločnosti s novými pravidlami, ktoré vyžadujú najmenej dve osoby z personálu v kokpite za akýchkoľvek okolností. Informoval portál ozy.com.

Viac o téme: PilotSamovraždaSeiji KatagiriJapan Airlines
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu