Sobota11. máj 2024, meniny má Blažena, zajtra Pankrác

Okolo Zeme preletí superjasná kométa: Ďalšie správy o konci sveta!

(Zdroj: digplanet.com)

WASHINGTON - Nedávno objavená kométa ISON, ktorá budúci rok na jeseň preletí okolo Zeme, bude podľa odhadu vedcov žiariť jasnejšie ako Mesiac v splne a na oblohe bude viditeľná aj voľným okom. Veľké divadlo si ale ľudia užijú iba za predpokladu, že sa kométa počas svojej púti smerom k Slnku nerozpadne. Agentúre Reuters to povedal astronóm Donald Yeomans z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA).

Kométa sa má podľa výpočtov priblížiť na 1,9 milióna kilometrov k Slnku a tohto bodu dosiahne 28. novembra 2013. Na oblohe ale bude viditeľná od októbra 2013 do januára 2014. Kométa vraj bude mať veľmi dlhý prachový chvost a vďaka jej vysokej jasnosti ju zrejme bude možné pozorovať aj vo dne. Vedci však stále počítajú aj s tým, že sa vesmírny objekt rozpadne, ako sa stalo už mnohokrát v minulosti.

Kométu objavili ruskí amatérski astronómovia Vitalij Nevskij a Arťom Novičonok na CCD snímkach zhotovených reflektorom projektu International Scientific Optical Network (ISON) v observatóriu v blízkosti ruského Kislovodsku nad ránom 21. septembra 2012. Ich objav potvrdili pozorovania astronómov v USA. Kométa dostala označenie C/2012 S1 (ISON) a volá sa teda netradične podľa skratky projektu a nie podľa svojich objaviteľov.

Jej dráha je veľmi podobná dráhe kométy, ktorá okolo Zeme preletela v roku 1680 a ktorá bola taktiež viditeľná aj za dňa. Vedci dokonca špekulujú, že tieto dve kométy môžu pochádzať z jedného materského telesa.

Tieto na prvý pohľad "neškodné " údaje však v mnohých vyvolali paniku a ISON, vstupujúcu do nášho solárneho systému, už označili za novú Nemesis. Pridali sa aj zástancovia teórie o skaze Zeme Planétou X - Nibiru. V prospech tohto tvrdenia má vypovedať aj numerologická kombinácia, kedy od roku 1680 ubehne 333 rokov, čo je polovica z apokalyptického čísla 666.

V budúcom roku bude možné pozorovať hneď dve kométy. V marci by sa na oblohe mala objaviť kométa Panstarrs (C/2011 L4), ktorá by mala byť viditeľná ďalekohľadmi. Jej jasnosť by mala byť podobná ako u vlasatice Hale-Bopp, ktorá okolo Zeme letela v roku 1997.