Sobota20. apríl 2024, meniny má Marcel, zajtra Ervín

Vedci urobili nové testy DNA: Sú presvedčení o tom, že odhalili identitu Jacka Rozparovača

(Zdroj: Foto: Profimedia.sk, blogfamigerados.blogspot.com, news.bbc.co.uk)

LONDÝN - O identite Jacka Rozparovača sa viedli polemiky veľmi dlhý čas. Tento legendárny zabijak, ktorý brutálne vraždil prostitútky v Londýne v roku 1888 a zohavoval ich telá, nedal spávať nejednému lovcovi senzácií. Každý túžil byť tým, kto príde s definitívnym rozlúštením záhady. Svetovo uznávaný odborník na DNA Jari Louhelainen už v roku 2014 odhalil, že notoricky známym vrahom je poľský prisťahovalec Aaron Kosminski. Jeho tvrdenia však podryli iní vedci, podľa ktorých urobil chybu vo svojej analýze. Ako sa však zdá, nakoniec mal predsa len pravdu.

Konečne mali odhaliť identitu Jacka Rozparovača: K vraždám sa priznal v tajnom denníku

O identite Rozparovača bolo vytvorených mnoho teórií. Napríklad podľa tej, ktorú zverejnili v roku 2014, ním bol chudobný poľský prisťahovalec Aaron Kosminski, čo mala dokazovať DNA na šatke jednej z obetí Catherine Eddowesovej. Polícia sa pred 127 rokmi snažila o jeho vypátranie úplne bezvýsledne, okruh podozrivých vraj vtedy zahŕňal až sto osôb, okrem iného lekára vtedajšej kráľovnej Viktórie či maliara Waltera Sickerta.

Šatku kúpil v aukcii 48-ročný obchodník Russell Edwards, ktorý sa fenoménu Jacka Rozparovača venuje. Ukázalo sa, že šatku z miesta činu zobral policajt pre svoju manželku. Bolo prekvapivé, že ju za ten dlhý čas nikto nevypral. Mesiace výskumu, vrátane analýzy použitých farbív, preukázali, že šatka bola vyrobená vo východnej Európe začiatkom 19. storočia.

Doktorovi Louhelainenovi sa podarilo porovnať DNA zo šálu s DNA príbuzných obete a všetkých podozrivých. Na základe podrobných analýz došiel k jednoznačnému záveru, že sériovým vrahom bol vtedy 23-ročný Kosminski, ktorý žil so svojimi dvomi bratmi a sestrou iba necelých 200 metrov od miesta, kde bola zabitá tretia obeť Elizabeth Strideová. Stalo sa to v tú istú noc 30. septembra 1888, ako bola zavraždená Cathrine Eddowesová.

Po tom, čo však Louhelainen odhalil svoje zistenia, prišli niektorí vedci podľa portálu MailOnline s tvrdením, že urobil chybu v analýze, a tak sa celý prípad zase zahalil rúškom tajomstva. Teraz však výskumníci z Univerzity Johna Mooresa v Liverpoole uverejnili v časopise Journal of Forensic Sciences svoje závery, ktoré korešpondujú s tými Louhelainenovými.

Podľa nových dôkazov sa na šály nachádzajú dve sady DNA, Kosminskeho aj obete. „Po prvýkrát opisujeme systematickú, molekulárnu analýzu jediného zachovaného fyzického dôkazu spojeného s vraždami Jacka Rozparovača," napísali odborníci. „Nájdenie oboch zodpovedajúcich profilov v tom istom dôkaze zvyšuje štatistickú pravdepodobnosť jeho celkovej identifikácie a posilňuje tvrdenie, že šatka je autentická," dodali.

Vraždy pripisované Jackovi Rozparovačovi sa odohrali počas niekoľkých mesiacov v Londýne. Prvou obeťou sa stala štyridsaťtriročná prostitútka a matka piatich detí Mary Ann Nicholsová, ktorej páchateľ vo východolondýnskej štvrti Whitechapel - neďaleko Craigovmu bydliska - veľkým nožom podrezal hrdlo a následne tým istým nástrojom zohavil telo. Po nej nasledovali vraždy ďalších štyroch prostitútok Annie Chapmanovej, Elizabeth Strideovej, Cathrine Eddowesovej a Mary Jane Kellyovej.

Hovorí sa, že Kosminski bol holičom vo Whitechapeli, čo je uvedené v prijímacích dokumentoch do chudobinca z roku 1890. Isté je však to, že bol vážne duševne chorý, pravdepodobne mal paranoidnú schizofréniu a trpel sluchovými halucináciami.

Viac o téme: VraždaJack RozparovačAaron Kominski