Pondelok6. máj 2024, meniny má Hermína, zajtra Monika

V televíznej hre do hráča "púšťali" elektrinu

"Hra smrti"

PARÍŽ - Štátny televízny kanál vyvolal vo Francúzsku veľkú polemiku odvysielaním relácie o fiktívnej hre, v ktorej účastníci pomocou tlačidiel púšťajú do muža, ktorý je v skutočnosti herec, čoraz silnejší elektrický prúd, až muž teoreticky zomrie.

V hre "kandidát smrti" dostáva od známej televíznej hviezdy rôzne otázky. Ak odpovie zle, hráči od mediálnej hviezdy dostanú príkaz, aby ho potrestali. Trest má podobu elektrického šoku, ktorý sa zvyšuje v závislosti od zložitosti otázky z 80 na 460 voltov, uviedol server France24.com.

Výrobcovia "Hry smrti", ktorá sa vysielala v stredu večer, chceli vraj vyskúšať a ukázať, ako je televízia schopná ovplyvniť morálku ľudí a ich ochotu za určitých okolností plniť akékoľvek príkazy. Na konci hry viac ako štyri pätiny jej účastníkov pustili do obete maximálne napätie.

"Ľudia by nikdy príkaz nesplnili, keby nemali k televízii dôveru. Hovoria si, že televízia vie, čo robí," obhajoval reláciu jeho producent Christophe Nick v denníku Le Parisien. "Televízia má veľkú moc, to vieme, ale všetko je to len teória. Alebo by sme sa mali skutočne báť, že z nás môže urobiť katov," dodáva.

Podľa jeho názoru sa moc televízie prejavuje aj v tom, že ľudia do nej chodia a zverujú sa dokonca so svojimi sexuálnymi problémami. "V televízii sa producírujú exhibicionisti a z televíznych divákov sa stávajú voayeri a špehúni," dodáva Nick.

Televízna relácia sa v skutočnosti opierala o vedecký experiment zo 60. rokov minulého storočia. Psychológ Stanley Milgram ho vtedy uskutočnil na univerzite v Yale. Dokázal v ňom, že obyčajní ľudia, ak ich k tomu prinúti a presvedčí o správnosti dostatočne fundovaný a uznávaný vedec, sú schopní plniť aj také príkazy, ktoré iným ľuďom budú pôsobiť bolesť. Milgram chcel vo svojej dobe okrem iného vysvetliť, ako sa spoluvinníci na holokauste mohli podrobiť nacistickým rozkazom. Rozdiel medzi pôvodným experimentom a reláciou francúzskej televízie bol v tom, že autoritou nebol renomovaný vedec, ale známa televízna osobnosť.

Televízia France 2 svoj psychologický dokument uviedla varovaním: "To, čo za chvíľu uvidíte, je mimoriadne surové a hrubé. Ale je to len televízia".

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu