Štvrtok25. apríl 2024, meniny má Marek, Marko, Markus, zajtra Jaroslava

ROZHOVOR Krajcer otvorene pred voľbami: Doprava zadarmo? Nereálny koncept

Daniel Krajcer Zobraziť galériu (5)
Daniel Krajcer (Zdroj: topky)

BRATISLAVA - Doháňal resty a venoval sa vlastnému životu. Daniel Krajcer po tom, čo v roku 2016 v parlamentných voľbách neuspel, na chvíľu ustúpil z očí verejnosti, aby sa opäť pripomenul v boji o post župana Bratislavského samosprávneho kraja. Pre Topky.sk pred sobotnými voľbami odpovedal na niekoľko otázok.

V roku 2016 vám to v parlamentných voľbách nevyšlo. Čo ste robili počas ďalšieho obdobia?

V pracovnej oblasti som sa venoval svojim projektom. Popritom som prednášal na vysokej škole. V rámci súkromia som sa konečne mohol venovať viac svojim deťom. A dokončil som svoju usadlost a konečne som mal aj čas na take chlapské veci, ako je píliť drevo, strihať stromky, variť guláš a podobne. :)

Kampaň ste začali pomerne neskoro, hoci o vašej kandidatúre sa špekulovalo už od leta. Prečo ste vyčkávali? Nepovažujete to za nevýhodu?

Rozhodne to nepovažujem za nevýhodu. Nepotrebujem dlhú a nákladnú kampaň, veď sa stačí pozrieť na to, ako plytvajú peniazmi iní kandidáti. Verím, že ľudia pri rozhodovaní ocenia riešenia, ktoré prinášam. Všetky sú reálne a hlavne viem, ako na ne získať financie. Nemohol som sa len prizerať, ako súčasný župan Pavol Frešo, bývalý primátor Milan Ftáčnik a poslanec BSK Kusý spokojne kandidujú na post predsedu Bratislavského samosprávneho kraja. Sú to politici, ktorí sú zodpovední za kolabujucu dopravu a celkovú stagnáciu župy. Pokojne sa usmievajú na voličov a necítia pritom žiadne výčitky za nesplnené sľuby.

Daniel Krajcer
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: Foto: TASR/Jakub Kotian)

Foto: TASR/Jakub Kotian

Pred štyrmi rokmi ste vo voľbách skončili na treťom mieste s dosť veľkým odstupom za víťazmi prvého kola. Myslíte si, že sa vám tento rok, keď prieskumy predpovedajú vyrovnaný súboj medzi viacerými kandidátmi, podarí uspieť?

Som o tom presvedčený. Denne sa stretávam s ľudmi v regiónoch, a to nielen počas trvania kampane. Vidím, čo ich trápi aj akí sú nahnevaní na súčasné vedenie župy. Cítim ich obrovskú podporu a veľmi ma to teší. Veľkú odozvu majú aj reportáže, ktoré som vytvoril a venujú sa najpálčivejším problémom ako je doprava či školstvo. A najma aj v poslednej relácii všetkých kandidatov som tvrdo a pravdivo pomenoval, že tu niektorí kandidáti chystajú veľký volebný podvod, lebo už teraz nemajú transparentne financovanie svojej kampane a preto nemôžu transparentne riadiť ani financie župy.

Do volieb idete s tým, že chcete silný európsky región. Čo si predstavujete pod týmto pojmom?

Podľa štatistík je bratislavsky kraj tretí najbohatší región Európskej únie. Obyvatelia to však nijako necítia. Ani na stave svojich peňaženiek, stave ciesty, dopravy, škôl, zelene… Je to preto, lebo doterajší župani boli len údržbári. Prehajdákali možnosť vybudovať skutočný nosný systém dopravy. Sústredili sa na riešenie havárií, aj to hlavne preto, aby sa vyhli transparentnému obstarávaniu.

Fakt je však taký, že Bratislava aj celý kraj má obrovský potenciál reálne sa vyrovnať európskym metropolám. Na post župana však treba zvoliť človeka, ktorý nebude len rozprávať, ale naozaj makať. Ktorý vie, aké riešenia prijať, aby sa zvýšila kvalita života našich ľudí tak, aby boli na svoj kraj hrdí. Aby cudzinci nekrútili hlavami nad výtlkmi a stavom našej dopravy, ale boli užastnutí tým, ako všetko dobre funguje. 

Daniel Krajcer
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: sk-ok.sk)

Foto: sk-ok.sk

Hlavným bodom kampane v BSK je riešenie dopravy – Bratislavčania sa sťažujú na zápchy a kolapsy, ktoré sú čoraz častejšie. Aké je vaše riešenie?

Som presvedčený, že systémovým riešením je využitie koľajovej dopravy, ktorá musí byť efektívna a rýchla. Aby sa takto dalo pohodlne dostať napríklad vláčikom z Devínskej Novej Vsi až do Podunajských Biskupíc či Petržalky, a odtiaľ do ďalších obcí. Bez prestupov a v reálnom čase. 

Plánujem prepojiť železnicu a električky formou výstavby nového severojužného prepojenia mesta s využitím tram-trainov, čiže súprav schopných premávky po železničnej i električkovej trati, s využitím Starého mosta. Samozrejme, bez toho, aby bola nutná výstavba tunela popod Dunaj. Nevyhnutné je aj vybudovanie železničnej stanice Filiálka ako križovatky tratí mestskej dopravy, železničnej dopravy a tram-trainov. 

Dnes existujú tri strategické dopravné dokumenty - Dopravný generel kraja, Dopravný generel mesta a prebiehajúca štúdia železničného uzla Bratislava, s minimálnou vzájomnou väzbou, čo je absurdné. Ja na rozdiel od iných ponúkam riešenie a viem, kde nájsť financie. Kraj, mesto a železnice musia spojiť energiu a zdroje a pripraviť spoločný PPP projekt, vďaka ktorému získame stámilióny eur na investície do rozvoja koľajových tratí, prepojenia železnice a električky, či výstavbu záchytných parkovísk.

Nie som z tých kandidátov, ktorí len rozprávajú, ale konajú. Dokazuje to aj moje stretnutie s ministrom dopravy Árpádom Érsekom, kde sme rokovali o konkrétnych riešeniach, ako je urýchlenie dostavby diaľničného privádzača pri Blatnom, rozšírení diaľnice D1, rozšírení starej starej Seneckej cesty a zlepšenie vlakovej aj autobusovej dopravy. Mojím cieľom je zrušiť spoplatnenie diaľničného úseku z Bratislavy až po Lozorno. Minister dopravy mi dal prísľub, že vieme dôjsť v tejto téme k dohode. Ja som dal prísľub, že prípadný výpadok v štátnom rozpočte za diaľničné známky bude župa kompenzovať.

Súčasný predseda VÚC Pavol Frešo kampaň stavia na doprave zadarmo. Čo hovoríte na jeho riešenie?

Doprava je vážna téma a o takej by sa žartovať nemalo. Frešo tému dopravy zadarmo prebral ako nevydarenú ešte z roku 2006, keď Marián Kočner kandidoval na primátora Bratislavy. Autor tohto nereálneho konceptu počítal s tým, že ľudia sú ovce. Ľudia však rozmýšľajú a nenechajú sa nachytať ani teraz. 

Ak by to bolo také jednoduché, tak by počas dvoch volebných období, čiže ôsmich rokov doprava zadarmo už v Bratislave fungovala. 

Frešo napríklad deklaruje, že náklady pokryjú podielové dane. Čo je absolútna hlúposť, keďže podielové dane sa prideľujú na základe sčítania obyvateľstva a nie na základe trvalého pobytu. Okrem toho ľudia v Bratislave nebudú mať žiadnu motiváciu na prihlásenie pobytu, keďže zadarmo bude len doprava v regióne a pritom by museli platiť vyššie bratislavské dane. 

Župa na dopravu prispieva približne 12 miliónov ročne. Na bezplatnú potrebuje navyše 6 - 10 miliónov. Keby ich mala, čo nemá, tak ich už dávno investuje. Navyše, na pokrytie regionálnej plus bratislavskej verejnej dopravy by súhrnne bolo potrebných približne 53 miliónov eur ročne navyše. Celkový župný rozpočet je pritom dnes na úrovni 140 miliónov eur ročne. To znamená, že viac ako tretinu by vyhodila do dopravy. Školstvo, sociálne veci a iné by nevedela financovať.

Ja nemienim vrážať peniaze do nezmyslov po „vzore“ mojich predchodcov. Príkladom toho, že ľudia potrebujú cestovať rýchlo a nie zadarmo, je každoročný týždeň mobility. Ani jeho existencia neprinúti presadnúť cestujúcich z áut do hromadnej dopravy, pretože prestupy a prestoje na zastávkach sa nezmenili. Takže opakujem, ľudia potrebujú cestovať rýchlo, nie zadarmo. Toto sa nezmení, kým na území župy nebude funkčný systém integrovanej dopavy. Nech už to „zadarmo” znie akokoľvek marketingovo lákavo, zadarmo nie je nikdy nič.

Daniel Krajcer
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: SITA/Ján Slovák)

Foto: SITA/Ján Slovák

Problémom BSK ale nie je iba doprava. Aké ďalšie oblasti si podľa vás zaslúžia najväčšiu pozornosť?

Tých problémov je veľké množstvo. Veľmi smutné je napríklad, že župa dnes nedokáže poskytovať zdravotné a sociálne služby všetkým občanom, ktorí ich potrebujú a majú na ne nárok. O 15 rokov pritom stúpne počet obyvateľov v postproduktívnom veku v našom kraji o 50 percent. Musíme vytvoriť podmienky pre starostlivosť o všetkých, ktorí ju nevyhnutne potrebujú a zaslúžia si ju.

Plánujem podporu širokého spektra nových zariadení sociálnych služieb, zariadení pre seniorov, špecializovaných zariadení a iných zariadení pre zdravotne postihnutých.

Každé zariadenie sociálnych služieb neohlásene navštívím aspoň raz do roka, aby som reálne videl, ako klienti žijú a či je o nich postarané. Odstránim notoricky známe problémy ako napríklad preležané matrace. Zavediem riadený monitoring spokojnosti externým subjektom či priamo úradom. Dôležité je presadzovanie povinnosti zdravotných poisťovní uhrádzať ošetrovateľské výkony v sociálnych zariadeniach, a to v spolupráci s MPSVR a MZ SR. Je neprijateľné, aby odkázaní občania, ktorí si platili celý život zdravotné poistenie, platili za ošetrovateľskú starostlivosť v čase, keď ju najviac potrebujú, opäť z vlastných zdrojov či zdrojov svojich príbuzných. Podporím aj zvýšenie miezd pre opatrovateľky aj sestry pracujúce v zariadeniach sociálnych služieb. 

Kampaň je zároveň plná prepierania špinavostí, na kandidátov sa v posledných týždňoch vyťahovali ich prešľapy. V kampani ste taktiež zaútočili na Pavla Freša, Rudolfa Kusého a Milana Ftáčnika za netransparentné financovanie. Nebojíte sa, že sa týždeň pred voľbami niekto pokúsi diskreditovať aj vás? Myslíte si, že je kampaň čistá?

Nebojím sa, moja kampaň je absolútne čistá a transparentná. A povedal som len pravdu! Verím, že niektorí iní kandidáti sa naozaj posnažili nájsť niečo, aby ma zdiskreditovali, pretože som poukázal na zvláštne financovanie ich kampaní. Ale pre mňa transparentnosť nie je iba slovo, skutočne sa toho držím a preto nemôžem pozitívne vnímať Pavla Freša, Milana Ftáčnika či Rudolfa Kusého. Frešo musí byť skutočne kúzelník, keďže stav jeho akože transparentného účtu bol ešte v polovici októbra 26 centov. Napriek jeho viditeľnej dlhotrvajúcej kampani. Pri Milanovi Ftáčnikovi je zase namieste otázka, či nejde o práčku, keďže najväčším vkladateľom na účet je majiteľ reklamnej agentúry, ktorá robí volebnú kampaň a ktorý je zároveň najväčším poberateľom výdavkov. Rudolf Kusý má zase najdrahšiu župnú kampaň v histórii volieb. Už teraz je zrejmé, že prekročil 250-tisícový limit a porušuje zákon. Tají, kto mu ju financuje. Hovorí, že to platí zo svojich úspor a úspor z rodiny. Pán Kusý nie je bohatý človek.  Ako budú viesť takýto ľudia župu, keď už teraz je ich financovanie takto okato neprehľadné?

Daniel Krajcer
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: SITA/Diana Černáková)

Foto: SITA/Diana Černáková

Čo bude prvá vec, ktorú urobíte v prípade zvolenia za župana?

Ako prvú vec sa stretnem so všetkými starostami a primátormi a predstavím ich svoju viziu riešenia dopravy v kraji. Zariadim vzápätí komisiu odborníkov, ktorá stanoví dopravne priority. Vytvorím systém absolútne otvorenej a transparentnej župy, ktorá zverejňuje všetko, čo je zverejniť možné. Zároveň zriadim inštitút župného ombudsmana, za ktorým môže prísť každý obyvateľ kraja a ktorý mu pomôže riešiť jeho problémy. V reálnom čase budú v online zverejnené všetky zmluvy a faktúry nad 100 eur. Obstarávať budeme maximum tovarov a služieb elektronickými aukciami pre zníženie korupcie a vytvorím protikorupčnú linku. Osobne sa stretnem s občanmi, ktorí prinesú podnety o nesprávnom alebo nekalom konaní úradníkov. Napríklad obsadzovanie miest v zariadeniach sociálnych služieb nemôže ísť divnou pyramídou. Má sa prideľovať v transparentnom poradí klientom, ktorí oň požiadali v danom konkrétnom zariadení. 

Späť do televízie vás to neláka? Vyzerá to, že si to vo svojich kampaňových „reportážach“ celkom užívate. 

Reportáže, ktoré sú súčasťou kampane kde poukazujem na najväčšie problémy župy, sú naozaj milým návratom do mojej televíznej kariéry. Dokazujú, že som vždy stal na strane ľudí. Či už ako redaktor, moderátor, minister. Verím, že to budem môcť obyvateľom nášho kraja dokázať aj ako župan. Nad návratom na obrazovku ale neuvažujem. 

Viac o téme: Daniel KrajcerŽupné voľby
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu