Pozitíva a negatíva prerušovaného hladovania podľa doktora Bukovského: Kľúč k štíhlej postave? | Topky.sk

°C

Utorok, 24. november 2020. Meniny má Emília, zajtra Katarína.

Pozitíva a negatíva prerušovaného hladovania podľa doktora Bukovského: Kľúč k štíhlej postave?

Zdroj: pixabay.com
28.12.2017 12:00

Sviatky boli nielen časom pohody a relaxu, ale i priberania. Málokto odolal vianočným zákuskom a iným dobrotám. Výsledok? Ručička na váhe ukazuje vyššie číslo. Na rad prichádzajú rôzne detoxy a diéty, ktoré toho nasľubujú veľa. Je hladovanie bezpečné?


Hoci napchať do seba všetko možné počas vianočných sviatkov a potom sa pustiť do drastického niekoľkodňového hladovania nie je najlepším riešením, tzv. interminentné hladovanie nemusí byť na škodu. Ide o krátkodobé hladovanie, ktoré trvá napr. 16 hodín, pričom sa ráta aj spánok. Ale aj v tomto prípade platí všetko s mierou. Doktor Bukovský prezradil jeho výhody i nevýhody!

Pozitívne účinky intermitentného (prerušovaného) hladovania

  • priaznivo ovplyvňuje naše gény = pozitívny epigenetický vplyv ▪ napríklad predlžuje naše ochranné ukončenie chromozómov, tzv. teloméry – môžete si ich predstaviť ako konce na šnúrkach od topánok: keď sa tie konce stratia, šnúrka sa rozstrapká a nedá sa použiť ▪ keď sa teloméry chromozómov skracujú alebo stratia, naše gény sú veľmi náchylné na chyby! ▪ zlá strava, fajčenie, fyzická pasivita, spánkový deficit tieto teloméry rýchlo skracujú – som si istý, že o telomérach a telomeráze (= špeciálny enzým, ktorý ich predlžuje), budeme v blízkom čase ešte veľa počuť ▪ hladovanie (aj to krátke pomedzi denné jedlá) nielen predlžuje teloméry, ale aj „vypína“ gény zodpovedné za naše starnutie a „zapína“ gény, ktoré predlžujú náš život

  • podporuje regeneráciu a opravu buniek a génov ▪ aj opakovaný krátkotrvajúci hlad pôsobí priaznivo na všetky naše tkanivá ▪ stimuluje tvorbu rastového hormónu = väčšie spaľovanie tukurast svalovej hmoty (ak ste fyzicky aktívny ▪ ležanie na gauči vám svaly neurobí, ani keby ste hladovali od rána do večera!)

  • zvyšuje bazálny metabolizmus ▪ kým dlhodobá hladovka a najmä diétovanie metabolizmus spomaľujú, pretože telo musí prepnúť na režim šetrenia s energiou, krátkodobé hladovanie (= niekoľko hodín denne, alebo jeden deň v týždni), zvyšuje bazálny metabolizmus o 4 – 14 % ▪ prehľadová analýza výskumov na túto tému v roku 2014 ukázala, že ľudia pomocou intermitentného hladovania dokázali za niekoľko týždňov schudnúť až 8 % svojej hmotnosti

  • zlepšuje účinok inzulínu = chráni pred cukrovkou ▪ klinické štúdie ukázali, že  prerušované hladovanie znižuje hladinu cukru nalačno o 3 – 6 % a hladinu inzulínu nalačno o 20 – 31 % a to je úplne mimoriadny efekt!

  • potláča chronický zápal ▪ pri akýchkoľvek bolestiach kĺbov je prerušované hladovanie alebo pravidelná krátka hladovka veľmi účinná podpora liečby

  • znižuje riziko ischemickej choroby srdca, infarktu, hypertenzie, mozgovej porážky a trombózy ▪ tých výskumov je veľa a sú naozaj dosť presvedčivé

  • znižuje riziko vzniku častých druhov rakoviny ▪ napríklad hrubého čreva a konečníka, pankreasu, prsníka, prostaty a pod.

  • podporuje naše vlastné detoxikačné mechanizmy

  • podporuje zachovanie mentálnej výkonnosti ▪ zvyšuje tvorbu BDNF = látka, ktorá rozhoduje o počte a zdraví nervových buniek a najmä hustote nervovej siete v mozgu = ochrana pred senilnou demenciou a Alzheimerovou chorobou

Riziká intermitentného (prerušovaného) hladovania

Ak je niečo iba dobré a je to dobré na všetko, je mi to vždy podozrivé. Takže, aby intermitentné hladovanie nebolo podozrivé vám, je tu aj zopár rizík, ktorým sa treba vyhnúť:

  • jo-jo prejedenie = po skončení hladovky človek hneď v nasledujúcom jedle skonzumuje (dvakrát? trikrát?) viac kalórií, ako ich hladovkou ušetril ▪ ak by sa vám toto malo stať zakaždým, keď jeden deň vynecháte jedlo, tak to radšej robte inak alebo nerobte vôbec

  • horší spánok ▪ ak vám hlad pred spaním zhorší kvalitu spánku, tak tesne pred spaním zjedzte trochu nízkotučného jogurtu a kúsok banánu alebo niečo podobné, čo potlačí silný hlad ▪ inak sa vystavujete riziku, že zhoršený spánok vyvolá na druhý deň nedostatok vitality, zvýšený hlad (= hormón grelín) a vy zjete veľa sladkostí

  • zhorší sa kvalita stravyčasto praktizovaná hladovka alebo dlhodobé obmedzovanie kalórií bez adekvátnej biologickej hodnoty potravín (= „Ja diétujem čokoládou. Však, keď nejem nič iné, tak nepriberiem.“) môže vyvolať deficit dôležitých živín, vitamínov, minerálov a stopových prvkov ▪ pravidelné krátkodobé hladovanie alebo kalorická reštrikcia musí byť kompenzované konzumáciou veľmi pestrej a biologicky hodnotnej stravy (= veľa celozrnných potravín, strukoviny, veľa zeleniny a ovocia, orechy, prípadne tučné morské ryby a nízkotučné kvasené mliečne výrobky)

  • úbytok svalovej hmoty ▪ ak prerušované hladovanie alebo obmedzovanie kalorického príjmu vedie k návalovému jedeniu cukrov, niečo nie je v poriadku = hrozí strata svaloviny ▪ zvýšte príjem kvalitných bielkovín (strukoviny, orechy) a komplexných sacharidov

Týmto rizikám sa už teraz veľmi ľahko vyhnete a môžete naplno využiť pozitívne účinky prerušovaného hladovania – a to sú aj tie dobré okamihy hladu pomedzi hlavné denné jedlá, keď si váš žalúdok a tenké črevo zapnú program „Čistenie“. Využite takéto jednoduché liečenie svojho tráviaceho systému.

Riešte tráviace problémy! Hoci diagnostika a liečba patria do rúk lekára, pomôcť si môžete úpravou stravovania a svojho spôsobu života. Spoľahlivé a overené informácie prináša Ambulancia klinickej výživy na svojej stránke www.encyklopedia.akv.sk, ktorá vám môže pomôcť riešiť existujúce zdravotné problémy!

Sila hladovky pri liečbe cukrovky

Bude to znieť neuveriteľne a niektorým mojim kolegom-lekárom asi aj kacírsky, ale nemôžem to obísť: vo februári 2017 boli publikované pozoruhodné a nádejné informácie z výskumu na významných univerzitách (Cheng a spol., DOI: 10.1016/j.cell.2017.01.040), ktorý (zatiaľ iba) na experimentálnych myškách a ľudských pankreatických bunkách ukázal, že diéta, ktorá imituje krátkodobú hladovku na čistej vode, dokáže naštartovať tvorbu inzulínu aj v bunkách, ktoré pôvodne inzulín netvorili. Je to obrovská vec!

Napríklad preto, že ak by sa to dalo preniesť aj do reality živého ľudského organizmu, bola by to účinná a prirodzená liečba cukrovky 1. typu! Pretože by sme dokázali zvrátiť stav, o ktorom sme predpokladali, že je nezvratný = beta-bunky pankreasu tvoriace inzulín sú zničené a človek je doživotne odkázaný na injekcie syntetického inzulínu. Vedci okolo múdrej a veľmi aktívnej doktorky Cheng dokázali, že hladovanie aj imitácia hladovania tlmí aktivitu systému mTOR (aj o tom ešte budeme onedlho veľa počuť, pamätajme si „mTOR“), a tým sa obnoví tvorba inzulínu v pankrease aj v najťažších formách cukrovky 1. aj 2. typu. Držím im palce v ďalšej práci!

Nová kniha Dr. Bukovského „Zachráňte svoje črevo!“ je už v predaji všade, aj na iPark.sk. Nasmeruje vás k lepšiemu tráveniu, imunite a zdraviu!

- reklamná správa -


Nástroje k článku



PR článok


FOTO: Pixabay.com

Nahlásiť chybu

Najčítanejšie články