PRIEVIDZA – Málokto poznal to lietadlo lepšie a zrejme nikto v ňom nenalietal viac hodín. Patril medzi najskúsenejších pilotov na Slovensku, lietadlo poznal dokonale, ale predsa v ňom našiel svoju smrť. Jednou z obetí utorkovej leteckej havárie na Záhorí bol 66-ročný pilot Jozef Chupek, ktorý bol pri vývoji lietadla WT9 Dynamic od samého začiatku.
V roku 1999 zalietaval prvý prototyp a od tej doby robil zálet každého vyrobeného kusu predtým, ako ho odovzdali zákazníkovi. Podľa slov riaditeľa spoločnosti Aerospool Jána Hrabovského mal Jozef s Dynamikmi najväčšie skúsenosti. „Počas rôznych skúšok s ním absolvoval aj také testy, ktoré nie sú povolené pri bežnej prevádzke, takže jeho vlastnosti poznal dokonale,“ konštatoval.
Jozef Chupek lietal takmer 50 rokov. Jeho kamarát a kolega František Zlocha ho považoval za jedného z najskúsenejších pilotov. „Lietal na všetkých druhoch klubových lietadiel, bol pri zrode nielen Dynamiku, ale aj celého aeroklubu v Prievidzi vôbec,“ pripomenul. V porovnaní s rekreačnými pilotmi, ktorí majú na svojom konte okolo 5 až 10 tisíc vzletov, Jozef ich absolvoval až 90 tisíc.
S najväčšou pravdepodobnosťou podľa neho lietadlo riadil mladý Seničan (26), ktorý sa pripravoval na letecké skúšky. Počas celého výcviku bol jeho inštruktorom Jozef. Aj ich posledný spoločný let bol v rámci pilotného výcviku. Ak by let prebehol bez problémov a doleteli by na letisko do Kráľovej, do lietadla by k mladíkovi prisadol iný nezávislý inštruktor, ktorý by ho odporučil ďalej na letecké skúšky.
Lietadlo, ktoré havarovalo na Záhorí vyrobili v roku 2005. Ján Hrabovský nepredpokladá, že by za haváriou bol či už ľudský faktor alebo technický stav lietadla. „Lietadlo bolo v dobrom technickom stave. Pravidelne každých 50 odlietaných hodín sa podrobovalo prehliadkam vo výrobnom závode, naposledy to bolo pred cca 5 týždňami. Okrem toho pred každým letom ho v súlade s Letovou príručkou prehliadal pilot.“ Podľa neho s najväčšou pravdepodobnosťou nastala počas letu prudká zmena počasia.