BRATISLAVA - Poslanci Národnej rady (NR) SR začali štvrtkové rokovanie termínovaným bodom, a to vládnym návrhom zákona o podpore prioritných okresov, ktorého predkladateľom je Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.
Zákon zavádza a definuje prioritné okresy, keďže súčasná definícia najmenej rozvinutých okresov nie je podľa predkladateľa návrhu dostačujúca. Návrh zákona zároveň stanovuje, že postavenie regiónov by sa malo hodnotiť na základe ukazovateľa regionálneho rozvoja.
Na hlasovaní o 11.00 by mali poslanci okrem iného rozhodnúť, či do druhého čítania posunú novelu leteckého zákona, ktorou Ministerstvo dopravy SR získa možnosť obmedziť alebo zakázať vykonávanie civilných letov v určenej časti vzdušného priestoru SR aj z dôvodu zabránenia šíreniu nákazlivých chorôb zvierat. Zákonodarcov čaká o 14.00 aj hodina otázok na členov vlády. Zároveň sú na poobedie termínované ďalšie návrhy zákonov predložené rezortom dopravy.
Pozostalí po policajtoch a vojakoch dostanú k úmrtnému aj príplatok
Pozostalí po policajtoch a vojakoch budú k vyplácanému úmrtnému dostávať aj príplatok. Pôjde o jednorazovú sociálnu dávku vo výške 50.000 eur. Vyplácať sa bude v prípade, keď policajt, respektíve vojak, zomrie v dôsledku služobného úrazu alebo choroby z povolania. Vyplýva to z novely zákona o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov, ktorú vo štvrtok schválili poslanci Národnej rady (NR) SR.
Predkladatelia zdôraznili, že zámerom novej legislatívy je eliminovať následky neočakávanej straty sekundárneho príjmu pozostalých osôb. „Po smrti policajta, hasiča alebo profesionálneho vojaka bude jeho rodine automaticky vyplatená jednorazová finančná pomoc 50.000 eur, ktorá im pomôže preklenúť najťažšie chvíle,“ povedal na štvrtkovej tlačovej konferencii jeden z predkladateľov Ján Ferenčák (Hlas-SD). Novela má byť účinná od mája.
Ku koncu roka 2024 viedla EK vo vzťahu k SR 67 konaní o porušení zmlúv
Ku koncu roka 2024 viedla Európska komisia (EK) vo vzťahu k SR 67 konaní o porušení zmlúv, najmä v súvislosti s nesprávnou transpozíciou alebo aplikáciou právne záväzných aktov Európskej únie (EÚ). Vyplýva to z výročnej správy o členstve SR v EÚ za rok 2024, ktorú vo štvrtok zobrali poslanci Národnej rady (NR) SR na vedomie.
Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí (MZVEZ) SR ako predkladateľ správy spresnilo, že z celkového počtu konaní bolo 27 vedených z dôvodu neoznámenia transpozičných opatrení k smerniciam, 14 z dôvodu nesprávnej alebo neúplnej transpozície smerníc, 18 pre nesprávnu aplikáciu práva Európskej únie (EÚ) a osem konaní bolo vedených z iných dôvodov. V porovnaní s rokom 2023 bolo voči SR vedených o osem konaní viac. „Slovenská republika patrí k štátom s vyšším počtom konaní o porušení povinností vedených podľa článku 258 - 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,“ podotklo ministerstvo.
Cieľ výročnej správy
Cieľom výročnej správy je podľa MZVEZ poukázať na najdôležitejšie udalosti v európskej agende za rok 2024 z pohľadu presadzovania národnoštátnych záujmov SR v EÚ. Vzhľadom na medzinárodný kontext Slovensko uvítalo posilnený dôraz novej Európskej komisie na európsku bezpečnosť a obranu aj prostredníctvom vytvorenia nového postu komisára pre vesmír a obranu. Slovensko spolu s ďalšími krajinami podporuje aj aktívnejšiu úlohu Európskej investičnej banky v otázke financovania obranného priemyslu, ktorá by mala zahŕňať aj malé a stredné podniky.
V uplynulom roku SR venovala osobitnú pozornosť automobilovému priemyslu, ktorý významnou mierou prispieva k rastu európskeho hospodárstva. „Automobilový priemysel sa stal obeťou nedostatočného plánovania na úrovni Európskej únie a nerešpektovania zásady technologickej neutrality. Zároveň prechod na elektromobilitu nedosiahol potrebnú dynamiku, preto Slovenská republika počas roka dôrazne presadzovala, aby ďalšia transformácia automobilového sektora prebiehala s využitím všetkých dostupných udržateľných palív vrátane nízkouhlíkových,“ píše sa vo výročnej správe. Kľúčovou prioritou SR v minulom roku vo vzťahu k EÚ bola podľa správy aj energetická bezpečnosť. Slovensko aktívne reagovalo na vzniknuté problémy pri tranzite ruskej ropy a plynu cez ukrajinské územie.
Novelu leteckého zákona posunuli poslanci do 2. čítania
Ministerstvo dopravy (MD) SR by malo získať možnosť obmedziť či zakázať vykonávanie civilných letov v určenej časti vzdušného priestoru SR aj z dôvodu zabránenia šíreniu nákazlivých chorôb zvierat. Vládny návrh novely zákona o civilnom letectve (letecký zákon) posunuli vo štvrtok poslanci Národnej rady (NR) SR do druhého čítania. Rezort dopravy návrh pripravil v súvislosti s ochorením slintačky a krívačky (SLAK).
„Aktuálna situácia s vysoko nákazlivým vírusovým ochorením slintačka a krívačka ukázala, že s cieľom zabrániť šíreniu nákazlivých chorôb zvierat nie je vždy možné vyhlásiť zákaz alebo obmedzenie vykonávania určených civilných letov z obranných a bezpečnostných dôvodov. Návrh zákona predstavuje nevyhnutnú právnu úpravu týkajúcu sa špecifikácie nového dôvodu na vyhlásenie zákazu alebo obmedzenia vykonávania určených civilných letov v určenej časti vzdušného priestoru Slovenskej republiky,“ uviedol predkladateľ v materiáli.
Rezort dopravy pripomenul, že vplyv prenosných chorôb zvierat a opatrení potrebných na kontrolu týchto chorôb môže byť devastačný pre jednotlivé zvieratá, populácie zvierat, držiteľov zvierat a hospodárstvo. Vplyv môžu mať aj na verejné zdravie a bezpečnosť potravín. Ministerstvo upozornilo, že takéto ochorenia sa môžu prenášať nielen priamym stykom medzi zvieratami alebo zvieratami a ľuďmi, ale môžu sa šíriť aj prostredníctvom leteckej techniky.
„Vzhľadom na skutočnosť, že choroby zo zoznamu si vyžadujú rôzne riadiace prístupy a v mnohých prípadoch prísne opatrenia na ich bezodkladnú eradikáciu hneď po tom, ako sa vyskytnú na danom území, je potrebné, aby sa zaviedli účinné obmedzenia na zabránenie šíreniu pôvodcov týchto vysoko nákazlivých chorôb vrátane zabránenia ich šíreniu prostredníctvom leteckej techniky. Obdobná situácia platí aj v prípade škodcov rastlín, rastlinných produktov a iných predmetov, keď je taktiež nevyhnutné prijať mimoriadne núdzové opatrenia,“ vysvetlil rezort dopravy.