BRATISLAVA - Americký prezident Donald Trump v stredu oznámil, že na „všetky autá, ktoré neboli vyrobené v USA, uvalí clá vo výške 25 percent. Návrh, ktorý by mal do platnosti vstúpiť 3. apríla, zatriaslo celým sektorom. Firmy okamžite varovali, že clá povedú k okamžitému rastu cien a nevylučujú výrazné prepúšťanie v krajinách s veľkým automobilovým priemyslom. Opatrenie výrazne sa výrazne dotknú aj nás.
Do Spojených štátov amerických išlo minulý rok zo Slovenska 93-tisíc kusov áut v hodnote 6 miliárd dolárov. Analytici z projektu Dáta bez pátosu síce neočakávajú, že teraz všetci ľudia v USA kupovať len „Escalade namiesto nášho Porsche Cayenne alebo Land Roveru/Jaguaru," po navýšením ciel na 25 percent však prehrájú viacerí - naša ekonomika, náš zamestnanec, nemecký VW, indický/britský TATA Motors a v konečnom dôsledku aj americký zákazník, keďže peniaze pôjdu americkej vláde, respektíve rozpočtu.
Ako upozornili, priemerná exportná hodnota jedného auta je 66 000 dolárov a pri tomto druhu tovaru sú zmeny objemu predaja pri meniacej sa cene iné, ako pri "jazdenke" za 17 000 eur. „Pri poklese predaja na Slovensku vyrobených áut len o 15 percent by išlo o mínus 1 miliardu dolárov v našom exporte,“ varujú. Našim záujmom pritom je, aby náš export rástol a nie klesal.
„Druhý graf hovorí o podiele predaja áut predaných v USA, ktoré boli ale vyrobené mimo USA. Dá sa interpretovať aj tak, že VW má veľký potenciál vyrábať v USA viac. Nie okamžite, ale mnohé ostatné značky vyrábajú v USA ďaleko viac (voči svojmu predaju v USA),“ uviedli. „Pravdou je aj to, že EÚ uplatňuje dlhodobo na autá vyrobené v USA 10-percentné clá a odmietla ich znížiť na 2,5 percenta, na čo tlačili v obave niektorí výrobcovia z Európy/Nemecka,“ dodali